Wersja nieobowiązująca z dnia

Protokół Nr XI/19

Protokół Nr XI/19

 

z jedenastej sesji Rady Gminy Lidzbark Warmiński, która odbyła się w dniu
30 października 2019 r. w Gminnym  Ośrodku Kultury i Sportu w PILNIKU.

 

 Obrady rozpoczęto o godz. 1010 , a zakończono o godz. 1114

  •                                                                                                                                  
  1. Rady Gminy         - 15 radnych
  2. obecnych       - 15

 

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Podjęto 8 uchwał - od nr  82 do nr 89.

 

Ponadto, w sesji uczestniczyli:

Wójt Gminy                  - Fabian Andrukajtis

Z-ca Wójta Gminy        -  Tomasz Kołodziejczyk

Sekretarz Gminy            -  Ryszard Kielak

Skarbnik Gminy             -  Małgorzata Sobolewska

 

Sołtysi, zaproszeni goście, pracownicy Urzędu Gminy i mieszkańcy gminy wg listy obecności zał. nr 2.

 

Pkt 1.  Otwarcie i uchwalenie porządku obrad.

 

Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Lidzbark Warmiński p. Marek Werbicki.

Przywitał Wójta Gminy, wszystkich radnych, sołtysów oraz przybyłych na sesję gości.  

Stwierdził, że Rada Gminy liczy 15 radnych, na sesji obecnych jest 15 radnych w związku
z tym obrady są prawomocne.

Poinformował także,  że zanim przejdzie do przedstawienia porządku obrad, chciałby poinformować zebranych, że projekt socjalny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Lidzbarku Warmińskim pt. „Power mama” został najwyżej oceniony przez komisję konkursową spośród zgłoszonych 25 projektów socjalnych z 11 województw. W dniu 24 października br. pani Agnieszka Wojtel oraz pani Sylwia Piotrowicz zostały wyróżnione listem gratulacyjnym Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „za inicjatywę i zaangażowanie w realizację projektu socjalnego dla rodziny pt. „Power mama”. Następnie Przewodniczący Rady Gminy poprosił pana Wójta oraz Kierownika GOPS – panią Justynę Rysik o wręczenie ww. osobom listów gratulacyjnych w podziękowaniu za pozytywny wizerunek pomocy społecznej w gminie Lidzbark Warmiński oraz promowanie gminy na szczeblu krajowym.

Zanim nastąpiło wręczenie listów gratulacyjnych głos zabrał Wójt. Podkreślił, jak ważna jest praca zespołowa. Dodał, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej pod kierownictwem pani Justyny Rysik działa bardzo dobrze. Pełni ona funkcję kierownika od roku i już widać tego efekty. Podkreślił, że dobra, rodzinna współpraca sprawia, że można szczycić się nią nie tylko w regionie, ale i na szczeblu krajowym. Nadmienił również, że otrzymane przez GOPS w Lidzbarku Warmińskim wyróżnienie jest pierwszym wyróżnieniem przyznanym przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Na koniec swej wypowiedzi Wójt jeszcze raz podziękował w imieniu własnym, radnych, sołtysów i całej społeczności wyróżnionym osobom za profesjonalne podejście do pracy
i zaangażowanie w nią.

Następnie Kierownik GOPS omówiła wyróżniony przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt socjalny dla rodziny pt. „Power mama”. Wyjaśniła, że projekt realizowany był
w 2017 r. w miejscowości Runowo, obejmował swoim działaniem 10 kobiet i trwał jedynie
4 miesiące, niemniej jednak czas ten był wystarczający, aby wprowadzić zmiany w sytuacji rodzin uczestniczących w projekcie. Nadmieniła, że wyróżnieni pracownicy tj. Agnieszka Wojtel i Sylwia Piotrowicz dzięki swej profesjonalnej pracy realizowały projekt dzięki pozyskanym sponsorom
i zorganizowanym wolontariacie. Pani Justyna Rysik wspomniała również o innym pracowniku GOPS - pani Anecie Dąbrowskiej, która prowadziła w trakcie realizacji projektu najistotniejsze zajęcia zmierzające do podniesienia kompetencji osobowościowej jego uczestników. Następnie poinformowała, że po 2 latach od realizacji projektu Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił konkurs na projekt socjalny. Kierownik GOPS postanowiła poszczycić się realizowanym projektem i zgłosić go do konkursu, w którym został wysoko nagrodzony. Pani Rysik podkreśliła, że w jej ocenie to wyróżnienie świadczy o dobrym wizerunku pomocy społecznej i wpływa na promocję gminy, ponieważ często spotyka się z sytuacją, gdzie pomoc społeczna jest oceniana negatywnie.

W dalszej kolejności pani Justyna Rysik wręczyła wyróżnionym pracownikom GOPS listy gratulacyjne oraz drobne upominki.

Na zakończenie dodała również, że ww. pracownicy zobowiązani byli do stworzenia prezentacji nt. realizowanego projektu, który miał zostać przedstawiony na spotkaniu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Warszawie. Odpowiedzialna za realizację prezentacji była pani Sylwia Piotrowicz, natomiast przedstawiła ją pani Agnieszka Wojtel. Przyznała, że nieoficjalnie wiadomym było, że projekt wzbudzał podziw, jednak do samego końca nie spodziewały się, że został oceniony tak wysoko.

 

W dalszej kolejności Przewodniczący Rady Gminy przywitał przybyłych na sesję uczniów, którzy uzyskali stypendium Wójta Gminy za wybitne wyniki w nauce oraz osiągnięcia sportowe oraz ich rodziców, a następnie poprosił Wójta o wręczenie listów gratulacyjnych.

Zanim nastąpiło wręczenie listów gratulacyjnych, Wójt poinformował, że stypendia naukowe oraz sportowe przyznawane są rokrocznie. Następnie podziękował rodzicom stypendystów za trud ich wychowania. Dalej poprosił o wystąpienie rodziców Szymona Szymonowicza oraz Grzegorza Borkowskiego, którzy otrzymali stypendia za osiągnięcia sportowe. Wójt pogratulował również nieobecnym na sesji stypendystkom za wybitne wyniki w nauce, tj. Angelice Licznerskiej i Patrycji Bartnikowskiej. Na koniec Wójt jeszcze raz pogratulował wszystkim nagrodzonym stypendystom
i wyraził nadzieję, że przyznane stypendia pomogą w rozwijaniu talentu.

 

Następnie Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt porządku obrad, który został przesłany wszystkim radnym w zawiadomieniu o zwołaniu sesji: 

 

  1. Otwarcie i uchwalenie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  3. Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy Lidzbark Warmiński na 2019 r.
  4. Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2019-2035.
  5. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie udziału w nieruchomości położonej w miejscowości Lidzbark Warmiński (budynek Urzędu Gminy).
  6. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji
    o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości położonych na terenie Gminy Lidzbark Warmiński oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
  7. Projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
  8. Projekt uchwały w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi na nieruchomościach, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
  9. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.   
  10. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Lidzbark Warmiński za rok szkolny 2018/2019.
  11. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy i Wójta Gminy z analizy oświadczeń majątkowych.
  12. Interpelacje i zapytania do Wójta oraz informacja z bieżącej działalności gminy.
  13. Zamknięcie sesji.

 

Do przedstawionego projektu porządku obrad, na wniosek Wójta, Przewodniczący Rady Gminy zaproponował dodać jako punkt 11 „Projekt uchwały w sprawie powołania zespołu ds. wyboru ławników i zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników. Wówczas kolejne punkty porządku obrad zmienią swą kolejność.

 

Nie było innych wniosków do proponowanego porządku obrad, w związku z tym przedstawiony porządek obrad poddano głosowaniu.    

 

W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) przyjęła przedstawiony przez Przewodniczącego Rady Gminy porządek obrad.

 

 

Pkt 2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z dziesiątej sesji Rady Gminy był dostępny do wglądu w Urzędzie Gminy i każdy miał możliwość zapoznania się z jego treścią, dlatego zaproponował przyjęcie go bez odczytywania.

 

Nie było wniosków w sprawie przyjęcia protokołu, w związku z tym poddano go pod głosowanie.

 

       W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) przyjęła protokół
z dziesiątej sesji Rady Gminy z dnia 25 września 2019 r. 

 

 

Pkt. 3. Projekt uchwały w sprawie  wprowadzenia zmian w budżecie  gminy  Lidzbark Warmiński na 2019 r.

 

            Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt zmian w budżecie na rok bieżący otrzymali wszyscy radni wraz z zawiadomieniem o zwołaniu sesji.

Na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Gminy został on jednogłośnie zaopiniowany pozytywnie.

           

V-ce Przewodnicząca Rady Gminy p. Agnieszka Korosteńska odczytała projekt uchwały w tej sprawie.

 

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego projektu uchwały,   poddano go pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę
w sprawie  wprowadzenia zmian w budżecie  gminy  Lidzbark Warmiński na 2019 r.

Uchwała Nr XI/82/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

 

Pkt 4. Projekt uchwały w sprawie  wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej  Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2019-2035.

 

            Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2019-2035 otrzymali wszyscy radni wraz z zawiadomieniem o zwołaniu sesji
i został on jednogłośnie pozytywnie zaopiniowany przez komisje Rady Gminy.

 

V-ce Przewodnicząca Rady Gminy p. Iwona Końka odczytała projekt uchwały w tej sprawie.

 

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego projektu uchwały,    poddano go pod głosowanie.

W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę
w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej  Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2019-2035.

Uchwała Nr XI/83/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

 

 

Pkt 5. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie udziału w nieruchomości położonej w miejscowości Lidzbark Warmiński (budynek Urzędu Gminy).

            Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że przedmiotem zakupu jest udział 42 484 030/110 521 000 części w zabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Powiatu Lidzbarskiego, położonej w Lidzbarku Warmińskim przy ul. Krasickiego 1 i dotyczy pozostałych pomieszczeń będących w dyspozycji Starostwa. Zarząd Powiatu Lidzbarskiego pismem z dnia
3 października 2019 r. zaproponował sprzedaż w trybie bezprzetargowym ww. udziału
w nieruchomości za kwotę 268 633 zł.  Zakup zostanie dokonany na cele administracyjno-biurowe Urzędu Gminy oraz jednostek Jej podległych.

Podkreślił również, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji Rady Gminy                    i został jednogłośnie zaopiniowany pozytywnie.

 

V-ce Przewodnicząca Rady Gminy p. Agnieszka Korosteńska odczytała projekt uchwały w tej sprawie.

 

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego projektu uchwały,   poddano go pod głosowanie.

     W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę

w sprawie wyrażenia zgody na nabycie udziału w nieruchomości położonej w miejscowości Lidzbark Warmiński.

Uchwała Nr XI/84/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

 

 

 

Pkt 6. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji
o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości położonych na terenie Gminy Lidzbark Warmiński oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że wypełniając ustawowy obowiązek Rada Gminy Lidzbark Warmiński wprowadza zmiany do wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Dodał, że zasadniczym powodem wprowadzenia zmian do wzoru deklaracji jest dokonanie weryfikacji danych zawartych w składanych deklaracjach oraz prawidłowego ustalenia miesiąca, od którego powstaje ewentualne zobowiązanie z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ponieważ ustawodawca uzależnia powstanie obowiązku uiszczania opłaty od momentu zamieszkania pierwszej osoby na terenie danej nieruchomości.

W związku z tym obowiązek podawania w deklaracjach składanych przez właścicieli nieruchomości uzasadnień jak np. danych zawierających informację o terminie zamieszkania na nieruchomości i zdarzeniu powodującym zamieszkanie ma decydujący wpływ na fakt powstania lub niepowstania zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
w danym miesiącu, w którym nastąpiła zmiana danych mająca ewentualny wpływ na wysokość opłaty, albowiem w przypadku, gdy mieszkaniec przeprowadza się z innej gminy, w której dotychczas zamieszkiwał, zobowiązanie w nowym miejscu zamieszkania powstaje od następnego miesiąca, po miesiącu zamieszkania, natomiast w przypadku powrotu z zagranicy lub zamieszkania nowonarodzonego dziecka - zobowiązanie powstanie już od miesiąca, w którym nastąpiło zamieszkanie. Uwzględnienie powyższych danych w składanych deklaracjach umożliwi prawidłową i skuteczną weryfikację danych zawartych w druku deklaracji oraz pozwoli ustalić
w sposób nie budzący wątpliwości miesiąc, w którym powstaje bądź nie powstaje zobowiązanie
z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi z terenu danej nieruchomości.

 

Podkreślił również, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach Komisji Rady Gminy                    i został jednogłośnie zaopiniowany pozytywnie.

 

V-ce Przewodnicząca Rady Gminy p. Iwona Końka odczytała projekt uchwały w tej sprawie.

 

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego projektu uchwały,     poddano go pod głosowanie.

     W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę

w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości położonych na terenie Gminy Lidzbark Warmiński oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 Uchwała Nr XI/85/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

 

 

 

 

Pkt 7. Projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania
z nieruchomości.

 

Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach
zobligowała Radę Gminy do uchwalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczącej nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania z nich. Wysokość ryczałtowej stawki zostaje podjęta odrębną uchwałą.

Dodał również, że przedmiotowa uchwała pozwoli na uregulowanie stanu gospodarowania odpadami na terenach rekreacyjnych gminy Lidzbark Warmiński. Zgodnie z przepisami ww. ustawy, z pobranych opłat gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu czyli odbioru, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

W związku z tym, mając na uwadze stosunek ponoszonych opłat przez właścicieli domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, do wydatków ponoszonych przez Gminę Lidzbark warmiński, ustalenie stawki ryczałtu znajduje swoje uzasadnienie pod względem finansowym.

Oprócz powyższego, Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że zgodnie ze wzorem deklaracji osoba ją składająca może fakultatywnie podać numer rachunku bankowego, na który będzie zwracana ewentualnie powstała nadpłata w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Podstawą tego zapisu są przepisy Ordynacji podatkowej, do których odsyła ustawa
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował także, że projekt uchwały w tej sprawie był przedmiotem obrad komisji Rady Gminy i został jednogłośnie  zaopiniowany pozytywnie.

 

V-ce Przewodnicząca Rady Gminy p. Agnieszka Korosteńska przedstawiła projekt uchwały w tej sprawie.

 

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego projektu uchwały,     poddano go pod głosowanie.

     W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę

w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.

Uchwała Nr XI/86/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

 

 

Pkt. 8. Projekt uchwały w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi na nieruchomościach, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania
z nieruchomości.

 

            Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że zgodnie ze znowelizowaną ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada Gminy ma obowiązek nałożyć opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe oraz ustalić stawkę takiej opłaty. Określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze się pod uwagę, że właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, iż na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo. Opłata ryczałtowa jest płatna raz w roku. Nie zależy od rzeczywistej ilości odpadów gromadzonych na danej nieruchomości. Stanowi ekwiwalent na rzecz gminy za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych powstających na nieruchomości w ciągu całego roku kalendarzowego, bez względu na faktyczny okres wykorzystania nieruchomości do celów rekreacyjno-wypoczynkowych. W związku z tym, rada gminy ustala ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie wyższą niż 10% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno – wypoczynkowe. Za podstawę ustalenia stawki służy obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w którym ogłoszony jest przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem za rok poprzedni.

Przedmiotowa uchwała pozwoli na uregulowanie stanu gospodarowania odpadami na terenach rekreacyjnych położonych w granicach gminy Lidzbark Warmiński.

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały w tej sprawie był przedmiotem obrad Komisji Rady Gminy i został jednogłośnie zaopiniowany pozytywnie.

 

V-ce Przewodnicząca Rady Gminy p. Iwona Końka przedstawiła projekt uchwały w tej sprawie.

 

Nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego projektu uchwały, więc poddano go pod      głosowanie.

W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę

w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi na nieruchomościach, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.

Uchwała Nr XI/87/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

 

 

Pkt. 9. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.   

 

            Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, Rada Gminy w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie danej gminy, z tym, że stawki nie mogą być wyższe od stawek maksymalnych określonych przez ustawodawcę.

            W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy górne granice stawek kwotowych obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

W gminie Lidzbark Warmiński w latach 2018 - 2019 stawki podatku od nieruchomości pozostały na tym samym poziomie. W celu zapewnienia realizacji zadań własnych gminy zasadnym jest podniesienie stawek podatków i tym samym zwiększenie dochodów. 

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały w tej sprawie był przedmiotem obrad Komisji Rady Gminy i został jednogłośnie zaopiniowany pozytywnie.

 

V-ce Przewodnicząca Rady Gminy p. Agnieszka Korosteńska przedstawiła projekt uchwały w tej sprawie.

 

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego projektu uchwały,     poddano go pod głosowanie.

            W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie
(15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Uchwała Nr XI/88/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 

Pkt. 10. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Lidzbark Warmiński za rok szkolny 2018/2019.

 

Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że zgodnie z przepisami ustawy – Prawo oświatowe - Wójt Gminy jest zobowiązany do sporządzenia i przedstawienia Radzie Gminy informacji
o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy, za poprzedni rok szkolny, w terminie  do dnia
31 października  każdego roku.

Dodał, że Informacja przedstawiona została na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Gminy.

 

Pkt. 11. Projekt uchwały w sprawie powołania zespołu ds. wyboru ławników i zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że Prezes Sądu Okręgowego w Olsztynie pisemnie poinformował go o liczbie ławników, którzy winni być wybrani przez Radę Gminy Lidzbark Warmiński w wyborach uzupełniających na kadencję 2020-2023. Do Sądu Rejonowego
w Lidzbarku Warmińskim należy wybrać 2 ławników, natomiast do Sądu Rejonowego
w Bartoszycach 3 ławników do orzekania  w sprawach z zakresu prawa pracy.

Terminy zgłoszeń kandydatów na ławników wyznaczono:

- do dnia 31 października do Sądu Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim

- do dnia 12 listopada do Sądu Rejonowego w Bartoszycach.

Wszelkie informacje dotyczące wyborów ławników dostępne są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Lidzbark Warmiński  oraz tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

Nadmienił również, że do dnia dzisiejszego wpłynęło jedno zgłoszenie kandydata na ławnika.
W związku z tym należy powołać zespół ds. wyboru ławników i zasięgnięcia informacji
o kandydatach na ławników
.

W tym miejscu Przewodniczący Rady Gminy poprosił radnych o zgłoszenie co najmniej 3 kandydatów na członków ww. zespołu. Poinformował, że uprzednio w skład zespołu weszli: Marek Werbicki - przewodniczący, Andrzej Smukowski oraz Iwona Stępień. Dodał, że jest to jego propozycja składu ww. zespołu. Radni zaakceptowali propozycję Przewodniczącego.

Zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na powołanie do zespołu ds. wyboru ławników i zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.

 

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych wniosków do przedstawionego składu zespołu,     poddano go pod głosowanie.

W wyniku głosowania, w którym wzięło udział 15 radnych, Rada Gminy jednogłośnie (15 głosów „ZA”, 0 głosów „PRZECIW”, nikt nie wstrzymał się od głosu) podjęła uchwałę w sprawie powołania zespołu ds. wyboru ławników i zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników
w składzie: Marek Werbicki, Andrzej Smukowski, Iwona Stępień.

Jako przewodniczącego ww. zespołu wybrano pana Marka Werbickiego.

Uchwała Nr XI/89/2019 Rady Gminy w ww. sprawie stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

 

Pkt. 12. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy i Wójta Gminy z analizy oświadczeń majątkowych.

 

Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że do dnia 30 października Przewodniczący Rady Gminy oraz Wójt przedstawiają Radzie Gminy wyniki analizy oświadczeń majątkowych złożonych
w 2019 r. przez osoby do tego zobowiązane.

Następnie przedstawił zebranym informację z analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych, z których wynika, że analizy oświadczeń majątkowych nie wykazały nieprawidłowości jedynie drobne uchybienia oraz złożenie oświadczenia majątkowego przez Przewodniczącego Rady Gminy po obowiązującym terminie. Dodał również, że pierwsze oświadczenie majątkowe złożone na początek kadencji 2018-2023 Przewodniczącego Rady Gminy zostało złożone w terminie określonym ustawą.

Następnie Wójt o przedstawił informację z analizy oświadczeń majątkowych zastępcy Wójta, sekretarza i skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osób zarządzających i członków organów zarządzających gminną osobą prawną oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Wójta.

Analiza oświadczeń majątkowych ww. osób nie wykazała nieprawidłowości.

 

Pkt. 13. Interpelacje i zapytania do Wójta oraz informacja z bieżącej działalności gminy.

 

            Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Wójta o przedstawienie informacji z bieżącej działalności gminy.

Na wstępie Wójt przedstawił nową kierownik Referatu Funduszy Pomocowych, Oświaty
i Promocji – panią Agnieszkę Jankowską oraz jej dotychczasowe doświadczenie zawodowe. Dodał, że poprzednia kierownik tego referatu – Pani Agnieszka Rasińska  pełni obecnie funkcję sekretarza w Gminie Kiwity.

Informacja Wójta z bieżącej działalności Gminy stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Oprócz powyższego Wójt odniósł się również do przejmowanych od Skarbu Państwa nieruchomości gruntowych. Wyjaśnił, że przejmowane nieruchomości to drogi wewnętrzne prowadzące do pól, nieruchomości leśnych itd. Gmina nie chciała przejmować tych nieruchomości od starostwa powiatowego, ale decyzją Wojewody Warmińsko-Mazurskiego została do tego zobligowana, wobec czego zwiększył się kilometraż dróg w gminie.

 

 

Pkt 14. Zamknięcie sesji.

            W związku z wyczerpaniem  porządku  obrad,  Przewodniczący Rady Gminy Lidzbark Warmiński – Pan Marek Werbicki zamknął dziesiątą sesję Rady Gminy Lidzbark Warmiński, dziękując wszystkim za udział w sesji.

 

 

Protokolant:                                                                             PRZEWODNICZĄCY

Iwona Stępień                                                                                 Rady Gminy

                                                                                                    Marek Werbicki

 

 

Załącznik nr 1

 

 

 

 

Załącznik nr 2

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.