Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lidzbark Warmiński

Informacje dodatkowe:

§ 1.  1. Ustala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lidzbark Warmiński zwany dalej „regulaminem”.
2. Regulamin określa, szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.
Rozdział I
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w obrębie Gminy Lidzbark Warmiński
§ 2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości zgodnie z art. 5 ustawy, a w szczególności do:
a) wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów stałych i płynnych – w przypadku, gdy nieruchomość położona jest na terenie nie uzbrojonym w kanalizację sanitarną;
b) gromadzenia w w/w urządzeniach odpadów i bieżącego ich usuwania przez odpowiednie przedsiębiorstwo wywozowe;
c) utrzymywania w/w urządzeń w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich nie powodowało zagrożenia dla zdrowia użytkowników. Obowiązek ten dotyczy także utrzymywania ich w czystości i systematycznego dezynfekowania;
d) prowadzenia w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących strumieni odpadów komunalnych:
- odpadów opakowaniowych ze szkła,
- odpadów opakowaniowych z papieru i tektury,
- odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych,
- odpadów biodegradowalnych,
- odpadów niebezpiecznych wysegregowanych z odpadów komunalnych,
- odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i zużytych akumulatorów,
- odpadów budowlanych z remontów.
e) oczyszczania ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości;
f) usuwania na bieżąco nawisów śniegowych i sopli lodowych z dachów, gzymsów i balkonów znajdujących się nad terenem publicznym.
§ 3. Selektywna zbiórka odpadów powinna być prowadzona z zachowaniem ogólnych warunków określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki ustalone zostaną w umowie z firmą wywozową lub inną firmą posiadającą stosowne zezwolenie.
§ 4. Firma wywozowa posiadająca zezwolenie na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości obejmujące niesegregowane odpady komunalne jest również zobowiązana do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych odpadów wymienionych w § 2 lit. „d”.
§ 5.  1. Mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości może odbywać się wyłącznie bez użycia detergentów i pod warunkiem, że powstające przy tym ścieki nie będą odprowadzane do rowów melioracyjnych, kanałów, rzek i zbiorników wodnych. Drobne naprawy pojazdów mogą się odbywać w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia i zanieczyszczania środowiska naturalnego.
2. Naprawy doraźne i regulacje pojazdów poza warsztatami samochodowymi mogą być przeprowadzone w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.
§ 6. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą i wytwarzające odpady zobowiązane są do utrzymywania czystości i porządku na terenie zakładu, przedsiębiorstwa na tych samych zasadach, co inni właściciele nieruchomości.
§ 7. Podmioty wytwarzające odpady niebezpieczne i weterynaryjne muszą gromadzić je w sposób selektywny w specjalnie do tego przystosowanych pojemnikach odpowiednio oznaczonych do momentu przekazania ich firmie posiadającej stosowne zezwolenie. Odpady te nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych.
§ 8. Oczyszczanie terenów przeznaczonych do użytku publicznego ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń należy do obowiązków jednostek zarządzających tym terenem.
§ 9. Właściciele nieruchomości dodatkowo zobowiązani są do:
a) niezwłocznego usuwania z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków,
b) usuwania z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych.
§ 10. Organizatorzy imprez ogólnodostępnych zobowiązani są do zapewnienia wystarczającej liczby koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów oraz przenośnych szaletów, a także do niezwłocznego uprzątnięcia odpadów powstałych w wyniku odbywających się imprez, po ich zakończeniu.
§ 11. Właścicielom nieruchomości zakazuje się:
a) zgarniania śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń na chodnik i jezdnię;
b) spalania zmieszanych odpadów komunalnych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków i w innych miejscach;
c) mycia pojazdów samochodowych na ulicach, chodnikach, w parkach, w lasach oraz w pobliżu jezior i rzek;
d) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt;
Rozdział II
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 12. Właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażenia jej w dostateczną ilość pojemników o minimalnej pojemności 110 l, służących do zbierania odpadów komunalnych i systematycznego ich opróżniania.
§ 13. Zarządcy terenu w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej i parkingów oraz dróg i chodników mają obowiązek ustawienia dostatecznej ilości koszy ulicznych i systematycznego ich opróżniania.
§ 14. Do gromadzenia odpadów wyselekcjonowanych będą służyć odpowiednio oznaczone pojemniki o pojemności 120 l, 1100 l. Urządzenia te będą rozmieszczone na terenie gminy przez firmy posiadające stosowne zezwolenia. Do pojemników należy wrzucać odpady wg wskazówek zamieszczonych na pojemnikach.
§ 15.  1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać pojemniki w dobrym stanie sanitarnym i technicznym
2. Właściciel nieruchomości poniesie koszty odtworzenia pojemnika, którego zniszczenie zostało spowodowane przyczynami innymi niż wynikającymi z normalnej eksploatacji.
§ 16. Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawiać w miejscach dostępnych zarówno dla użytkowników jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób nie powodujący utrudnień dla mieszkańców nieruchomości i osób trzecich.
§ 17. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić pojemniki na odpady komunalne zmieszane bądź segregowane (także zapełnione worki plastikowe) w miejscu łatwo dostępnym dla przedsiębiorstwa wywozowego w czasie ustalonym w umowie o odbiór, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków lub pojazdów.
Rozdział III
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
§ 18. Właściciele nieruchomości posiadający urządzenia do gromadzenia nieczystości stałych i płynnych zobowiązani są do systematycznego usuwania nagromadzonych odpadów. Odpady mogą odbierać przedsiębiorcy posiadający stosowne zezwolenie.
§ 19. Odpady komunalne powinny być usuwane z taką częstotliwością, aby pojemniki nie były przepełnione i nie powodowały odorów.
§ 20.  1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych z urządzeń służących do ich gromadzenia z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi ich wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.
2. Częstotliwość odbierania z nieruchomości odpadów komunalnych powinna być dostosowana do ilości wywarzanych odpadów, jednak nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu przy zabudowie jednorodzinnej i dla budynków wielorodzinnych.
§ 21. Termin oraz sposób pozbywania się odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów z remontów właściciel nieruchomości powinien uzgodnić z firmą wywozową, z którą podpisał umowę na odbiór odpadów komunalnych z terenu nieruchomości.
§ 22. Koszty odbioru, transportu i unieszkodliwienia odpadów zmieszanych ponosi właściciel nieruchomości.
Rozdział IV
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów
§ 23. System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
a) do dnia 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
b) do dnia 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 %,
c) do dnia 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 % w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.
Rozdział V
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami
§ 24. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmioty uprawnione podlegają unieszkodliwieniu w instalacjach lub są przekazywane do odzysku lub recyklingu z zachowaniem przepisów ustawy o odpadach.
§ 25.  1. Masa odpadów komunalnych, zbieranych w sposób selektywny przez właścicieli nieruchomości lub najemców/ właścicieli lokali, jest rejestrowana przez podmiot uprawniony.
2. Wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, realizowane jest poprzez selektywne zbieranie ich przez właścicieli i selektywny ich odbiór przez przedsiębiorców, a w dalszej kolejności przez ich właściwe postępowanie z nimi.
Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 26. Właściciele zwierząt domowych mają obowiązek utrzymywać je w sposób nie powodujący zagrożenia dla zdrowia i życia mieszkańców oraz uciążliwości dla ludzi.
§ 27. Osoby posiadające zwierzęta domowe muszą dbać, aby nie zanieczyszczały one terenu nieruchomości przeznaczonego do wspólnego użytku.
§ 28. Właściciele i opiekunowie psów oraz innych zwierząt domowych zobowiązani są do usunięcia wszelkich nieczystości po nich z klatek schodowych lub innych pomieszczeń, a także z terenów użytku publicznego i pozostałych (np. drogi, chodniki, place, podwórka, parki, skwery, zieleńce itp.)
§ 29. Utrzymujący psa zobowiązany jest do zabezpieczenia terenu przed jego wydostaniem się.
§ 30. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich musi odbywać się na specjalnie wydzielonej i ogrodzonej części nieruchomości, bądź też w odpowiednim budynku gospodarskim w sposób nie powodujący zagrożenia sanitarno-epidemiologicznego oraz uciążliwości dla ludzi.
§ 31. Utrzymując zwierzęta gospodarskie oraz zwierzęta domowe należy przestrzegać zasad określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt.
§ 32. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice i balkony.
§ 33. Właściciel padłego zwierzęcia zobowiązany jest do jego bezzwłocznego usunięcia z terenu nieruchomości. Jeśli nie można ustalić właściciela zwierzęcia, obowiązek jego usunięcia ciąży na:
a) właścicielu nieruchomości,
b) zarządcy drogi - gdy zwierzę znajduje się w obrębie pasa drogowego,
c) gminie - w odniesieniu do pozostałych terenów.
§ 34. Padłe zwierzęta gospodarskie należy dostarczyć podmiotowi zajmującemu się przetwarzaniem zwłok zwierzęcych.
Rozdział VII
Obszary i terminy przeprowadzania deratyzacji
§ 35. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Lidzbark Warmiński do przeprowadzania deratyzacji w przypadku stwierdzenia występowania gryzoni, nie rzadziej jednak niż:
a) raz na pół roku w obiektach żywnościowych,
b) raz na kwartał na wysypisku odpadów komunalnych.
§ 36. Wójt Gminy może w razie potrzeby nałożyć na właściciela nieruchomości obowiązek przeprowadzenia deratyzacji.
§ 37. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację na własny koszt.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
§ 38. Kontrolę nad wypełnianiem obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie sprawuje Wójt Gminy Lidzbark Warmiński.
§ 39. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 40. Traci moc uchwała Nr XXXVII/201/06 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 12 kwietnia 2006 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości porządku na terenie gminy Lidzbark Warmiński.
§ 41. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego.