Wersja nieobowiązująca z dnia

w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz tworzenia i funkcjonowania formacji Obrony Cywilnej przewidzianych do wykonywania pozostałych zadań specjalnych i ogólnych

Informacje dodatkowe:

Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7 i art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015 r. poz. 827 z późn. zm.), art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1166), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 850), § 4 pkt 2 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013r. poz.96), zarządzenia Nr 215 Wojewody Warmińsko – Mazurskiego Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 29 lipca 2014r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania (SWO) na terenie województwa warmińsko – mazurskiego oraz tworzenia i funkcjonowania formacji Obrony Cywilnej przewidzianych do wykonania pozostałych zadań specjalnych i ogólnych, zarządzenia Starosty Lidzbarskiego Nr Or.120.18.2015 z dnia 28 kwietnia 2015 roku w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania (SWO) na terenie powiatu lidzbarskiego oraz tworzenia i funkcjonowania formacji Obrony Cywilnej przewidzianych do wykonania pozostałych zadań specjalnych i ogólnych, uwzględniając Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014 r. w sprawie normatywów, w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej oraz ich ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań zarządza się, co następuje:

 

§ 1.

1. W celu zapewnienia skutecznego wykrywania zagrożeń oraz ostrzegania i alarmowania ludności w czasie wprowadzenia stanów nadzwyczajnych oraz podwyższania gotowości obronnej państwa tworzy się na terenie Gminy Lidzbark Warmiński system wykrywania i alarmowania (SWA) zwany dalej „gminnym SWA”.

 

2. W skład gminnego SWA wchodzą:

  1. Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA) – tworzona przez Wójta Gminy Lidzbark Warmiński - Szefa Obrony Cywilnej Gminy - strukturę organizacyjną, zadania i wyposażenie określa załącznik nr 1 do zarządzenia
  2. Punkty Alarmowania (PAL) – dwuosobowe, tworzone w 10 sołectwach – tzw. sołeckie punkty alarmowania - strukturę organizacyjną i zadania określa załącznik nr 1 do zarządzenia

 

3. Do głównych zadań gminnego SWA należy:
1) monitorowanie i analizowanie sytuacji kryzysowych na obszarze gminy, generujących zagrożenia dla ludności i środowiska;
2) określenie skali i zasięgu zaistniałych zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju i skutków wystąpienia;
3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o prognozowanych i zaistniałych zagrożeniach oraz informowanie o sposobach postępowania na każdym etapie rozwoju sytuacji kryzysowej;
4) analizowanie i opracowanie informacji oraz wniosków do decyzji Wójta – Szefa Obrony Cywilnej w zakresie przeciwdziałania skutkom potencjalnych (zbliżających się) i zaistniałych zagrożeń;
5) realizacja doraźnych zadań stawianych przez szefów obrony cywilnej wyższego szczebla wynikających z rozwoju sytuacji kryzysowej na terenie gminy.

 

 

§ 2.

Gminny SWA wchodzi w skład Powiatowego Systemu Wykrywania i Alarmowania.

 

§ 3.

Nadzór nad funkcjonowaniem i koordynację działania gminnego SWA zapewnia Szef Obrony Cywilnej Gminy Lidzbark Warmiński poprzez pracownika merytorycznego ds. zarządzania kryzysowego, obronnych i obrony cywilnej.

 

§ 4.

1. Formacje SWA są tworzone jako formacje obrony cywilnej osiągające gotowość do działania w czasie:

1) 8 -12 godzin przy ukompletowaniu 50% obsady osobowej;

2) 12 - 24 godzin przy ukompletowaniu 90% obsady osobowej od chwili wydania zarządzenia o rozwinięciu.

2. Formacje SWA po rozwinięciu wykonują zadania w trybie ciągłych dyżurów.

 

§ 5.

  1. Gminny SWA jest rozwijany w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, podczas podwyższania gotowości obronnej państwa (czasu kryzysu i czasu wojny) oraz w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów, na czas trwania tych stanów oraz przedsięwzięć szkoleniowych.
  2. Rozwinięcie gminnego SWA w sytuacjach, o których mowa w ust. 1 następuje w drodze zarządzenia właściwego terenowego szefa obrony cywilnej, stosownie do zaistniałej sytuacji lub planowanego przedsięwzięcia szkoleniowego, w szczególności:
    1. Wojewody Warmińsko-Mazurskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa na obszarze co najmniej dwóch powiatów lub całego województwa;
    2. Starosty – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu na obszarze co najmniej dwóch gmin lub całego powiatu;
    3. Wójta Gminy Lidzbark Warmiński - Szefa OC Gminy  na obszarze gminy.
  1. Szef Obrony Cywilnej Gminy składa informację Szefowi Obrony Cywilnej Powiatu o fakcie rozwinięcia SWA na administrowanym terenie, w przypadku gdy rozwinięcie nie jest realizowane na podstawie zarządzenia Szefa Obrony Cywilnej Powiatu.

 

§ 6.

1. Do ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach na obszarze Gminy Lidzbark Warmiński należy wykorzystywać:

  1. radiowe systemy włączania syren;
  2. pojedyncze syreny alarmowe w sołectwach;
  3. urządzenia nagłaśniające na pojazdach służb ratowniczych;
  4. dzwony kościelne.
  1. W przypadku użycia narzędzi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 obowiązują sygnały alarmowe określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 07 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013r., poz. 96).

  

§ 7.

  1. Obieg informacji o zagrożeniach odbywa się w ramach systemu zarządzania kryzysowego przy wykorzystaniu: Radiowej Sieci Zarządzania Wojewody, telefonicznych sieci przewodowych i bezprzewodowych oraz poczty elektronicznej.
  2. Proces pozyskiwania i wymiany informacji o zagrożeniach na wszystkich poziomach jest koordynowany przez zespoły zarządzania kryzysowego oraz Drużynę Wykrywania i Alarmowania (w przypadku jego rozwinięcia).
  3. Informacje dotyczące zagrożeń oraz uruchamiania i realizowania procedur ostrzegania i alarmowania, w szczególności emisji sygnałów alarmowych OC i komunikatów  ostrzegawczych mają priorytet w stosunku do innych informacji przekazywanych w systemach łączności będących w dyspozycji gminnego SWA.

 

 

§ 8.

Pracownika ds. zarządzania kryzysowego, obronnych i obrony cywilnej w Urzędzie Gminy Lidzbark Warmiński zobowiązuje do:

  1. zabezpieczenia warunków lokalowych, technicznych oraz socjalnych niezbędnych do skutecznego działania formacji po rozwinięciu;
  2. stałego utrzymywania gotowości do działania formacji poprzez realizację procesu szkoleniowego, wg planów opracowanych na wyższym szczeblu oraz własnych;
  3. opracowania „Planów działania formacji SWA” zgodnie z zasadami sporządzania planów działania w obszarze funkcjonowania SWA, określonymi w załączniku nr 2 do zarządzenia

 

§ 9.

  1. W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania formacji obrony cywilnej na terenie gminy Lidzbark Warmiński uwzględniając zapisy Ustawy o Powszechnym Obowiązku Obrony Rzeczypospolitej Polskiej i wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 3 marca 2014r. w sprawie normatywów w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej z uwzględnieniem ramowych struktur organizacyjnych i podstawowych zadań formacji obrony cywilnej postanawiam:

 

  1. utrzymać na terenie Gminy Lidzbark Warmiński formację pod nazwą Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA)
    1. dokonać weryfikacji dotychczas nadanych przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom wchodzącym w skład Drużyny Wykrywania i Alarmowania (DWA) i w razie potrzeby, po uzgodnieniu z Wojskowym Komendantem Uzupełnień w Lidzbarku Warmińskim dokonać nadania nowych przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych
  2. rozwiązuje się pozostałe istniejące formacje obrony cywilnej działające na terenie gminy Lidzbark Warmiński.
    1. uchyla się karty przydziału do formacji obrony cywilnej osobom wchodzącym w skład rozwiązanych formacji, podając jako podstawę uchylenia niniejsze zarządzenie.
  3. w miejsce zlikwidowanych formacji tworzy się Formację do Zadań Ogólnych (FZO)
  1. Osobom powołanym do formacji obrony cywilnej nadać karty przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 26 września 2002 r. w sprawie odbywania służby w obronie cywilnej (Dz. U. z 2002r. poz. 169,1391).

Strukturę organizacyjną formacji, zadania i wyposażenie określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

 

§ 10.

1. Drużyna Wykrywania i Alarmowania jest przeznaczona do wykonywania zadań w zakresie wykrywania zagrożeń oraz ostrzegania i alarmowania ludności – w czasie zagrożenia i wojny oraz w razie wystąpienia klęski żywiołowej lub do usuwania jej skutków.

2. Formacja do Zadań Ogólnych jest formacją przeznaczoną do prowadzenia działań ratowniczych i ewakuacji ludności w czasie zagrożenia i wojny oraz w razie wystąpienia klęski żywiołowej lub do usuwania jej skutków.

3. Każda formacja obrony cywilnej niezależnie od przeznaczenia, może być użyta do zwalczania klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska oraz usuwania ich skutków.

4. Decyzję o udziale formacji obrony cywilnej w realizacji tych zadań podejmuje Szef Obrony Cywilnej Gminy, na wniosek organu prowadzącego akcję ratunkową.

 

§ 11.

Podstawowym dokumentem ewidencyjnym formacji obrony cywilnej jest „Książka ewidencji osób wyznaczonych do pełnienia służby w Formacji Obrony Cywilnej.

 

§ 12.

  1. Komendant formacji OC podlega bezpośrednio Szefowi Obrony Cywilnej Gminy.
  2. Szef Obrony Cywilnej Gminy i podległy mu komendant formacji obrony cywilnej odpowiadają za całokształt spraw związanych z osiąganiem gotowości formacji do wykonywania zadań obrony cywilnej, a w szczególności za organizację, przygotowanie, wyszkolenie i wyposażenie formacji.
  3. Zaopatrzenie w sprzęt dla formacji obrony cywilnej zgodnie z tabelami należności, należy realizować poprzez zakupy ze środków własnych i świadczeń rzeczowych.

§ 13.

Formacje obrony cywilnej osiągają gotowość do działania w miejscach formowania, pobierają sprzęt i wyposażenie oraz osiągają gotowość do wykonywania określonych zadań po zrealizowaniu szkoleń i przedsięwzięć przygotowawczych wynikających z określonych sytuacji planistycznych.

 

§ 14.

Oznakowanie organów i formacji obrony cywilnej.

  1. Ubiór członków formacji obrony cywilnej określa tworzący daną formację odpowiednio do zadań przewidzianych dla formacji.
  2. Organy i członkowie formacji powinni być oznakowani w międzynarodowy znak rozpoznawczy obrony cywilnej - zgodny z protokołem dodatkowym z 8 czerwca 1977 r. (protokół nr 1) do konwencji genewskiej z 12 sierpnia 1949 r. dotyczący ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych.
  3. Międzynarodowy znak rozpoznawczy obrony cywilnej powinien być umieszczony na przedniej części ubioru /umundurowania/z lewej strony klatki piersiowej oraz na plecach.
  4. Elementem umundurowania obrony cywilnej jest kamizelka odblaskowa, na której umieszcza się stosowne znaki.

 

§ 15.

Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy Lidzbark Warmiński.

 

§ 16.

 Traci moc zarządzenie Nr 68/11 Wójta Gminy Lidzbark Warmiński - Szefa Obrony Cywilnej Gminy z dnia 1 września 2011 roku w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Lidzbark Warmiński

 

§ 17.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załączniki

Załączniki

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.