w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Lidzbark Warmiński
Informacje dodatkowe:
UCHWAŁA Nr IX/73/2019
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 22 sierpnia 2019 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Lidzbark Warmiński
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.) oraz art. 229 pkt 3, art. 237 i art. 238 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096
z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi na działalność Wójta Gminy Lidzbark Warmiński
w sprawie nie ogłaszania na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Lidzbark Warmiński zamówień publicznych dotyczących usługi audytu wewnętrznego, Rada Gminy Lidzbark Warmiński uznaje skargę za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr IX/73/2019
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 22 sierpnia 2019 r.
Uzasadnienie
W dniu 22 lipca 2019 r. na adres poczty elektronicznej Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński wpłynęła skarga Pani A. M., zam. W. (dokładnego adresu skarżąca nie podała) na działalność organu wykonawczego m. in. Gminy Wiejskiej Lidzbark Warmiński. W treści przesłanego maila, skarżąca wskazuje m. in., że: „ od 01.01.2018 r. organ wykonawczy gminy zawierał umowy na usługę prowadzenia audytu wewnętrznego (poniżej progu zamówień publicznych 30 000 Euro) bez ogłoszeń na stronach BIP zmniejszając przez to możliwy krąg wykonawców, co nie wyklucza umyślne działanie organu wykonawczego na szkodę jednostki samorządu terytorialnego w zakresie niegospodarności w wydatkowaniu środków publicznych poprzez wybieranie wykonawców w sposób nietransparentny z potencjalnie wyższą ceną usługi niż występującą na rynku usługodawców tej usługi […]”.
Procedurę udzielania zamówień publicznych o wartości szacunkowej nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro w Urzędzie Gminy Lidzbark Warmiński reguluje zarządzenie Nr 265/2017 Wójta Gminy Lidzbark Warmiński z dnia
29 marca 2017 r. w sprawie regulaminu ramowych procedur udzielania zamówień publicznych o wartości szacunkowej nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 EURO.
W analizowanym okresie w Urzędzie Gminy Lidzbark Warmiński prowadzony był jedynie audyt wewnętrzny w postaci audytu teleinformatycznego, który przeprowadziła instytucja, z którą Wójt Gminy Lidzbark Warmiński podpisał stosowną umowę,
a przedmiotem tej umowy było: wdrożenie zmian w Ochronie Danych Osobowych w związku z wejściem w życie RODO, wykonywanie funkcji Inspektora Ochrony Danych oraz doradztwo informatyczne w zakresie ochrony danych osobowych. Wybór danej instytucji nastąpił po uprzednim przeprowadzeniu rozeznania na rynku oraz zebraniu ofert w sposób zapewniający konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty. Spośród zebranych ofert wybrano ofertę
z najkorzystniejszą ceną. Całość procesu związanego z rozeznaniem rynku oraz wyborem oferty przeprowadzono zgodnie z powołanym wyżej zarządzeniem Wójta Gminy Lidzbark Warmiński, co potwierdza zebrana oraz sporządzona w trakcie postępowania dokumentacja.
Z uwagi na fakt, iż do zamówień o wartości szacunkowej nie przekraczającej równowartości kwoty 30 000 euro nie stosuje się przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może samodzielnie regulować zasady udzielania zamówień, co też uczynił opisywanym zarządzeniem. W sytuacji zamówień do kwoty 3 000 euro netto oraz zamówień powyżej 3 000 euro ale poniżej kwoty 14 000 euro netto nie przewidziano obowiązku zamieszczania ogłoszenia ofertowego w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej. Według Rady Gminy Lidzbark Warmiński wypracowane regulacje dotyczące zamówień publicznych
o wartości szacunkowej nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro w sposób bezsprzeczny zapewniają konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty.
Wartość opisywanego audytu bezpieczeństwa teleinformatycznego, który stanowił jeden z elementów składowych zawartej umowy określono na kwotę 600,00 zł netto plus należny podatek VAT w wysokości 23%. Według zapisów umowy, audyt bezpieczeństwa teleinformatycznego był wymagany raz do roku.
Gmina Lidzbark Warmiński jako podmiot sektora finansów publicznych jest zobligowana do stosowania oraz przestrzegania przepisów ustawy o finansach publicznych, zatem wskazany
w skardze zarzut umyślnego działania organu wykonawczego na szkodę jednostki samorządu terytorialnego w zakresie niegospodarności w wydatkowaniu środków publicznych jest absurdalny.
W przypadku audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, który reguluje powołana wyżej ustawa o finansach publicznych, gmina wiejska Lidzbark Warmiński z uwagi na nie przekroczenie ujętej w uchwale budżetowej kwoty dochodów
i przychodów oraz wydatków i rozchodów w wysokości przekraczającej 40 000 tys. zł, nie ma ustawowego obowiązku jego przeprowadzenia.
W dniu 20 sierpnia 2019 r. na wspólnym posiedzeniu wszystkich komisji Rady Gminy Lidzbark Warmiński, radni zapoznali się z treścią złożonej skargi oraz zebraną dokumentacją w tej sprawie. Po szczegółowej analizie zebranych materiałów, wszystkie komisje uznały, że skargę należy uznać za bezzasadną.
Na posiedzeniu Komisji Skarg, Petycji i Wniosków w dniu 20 sierpnia br. jej członkowie jednogłośnie zadecydowali, aby przedstawić Radzie Gminy projekt uchwały
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Lidzbark Warmiński.