Wersja nieobowiązująca z dnia

w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargi Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania oraz udzielenia odpowiedzi na wniesioną skargę.

Informacje dodatkowe:

 UCHWAŁA NR IX/74/2019

Rady Gminy Lidzbark  Warmiński

z dnia  22 sierpnia 2019 r.

 

w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargi
Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku  w sprawie określenia trybu i sposobu
powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania
 przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania  oraz udzielenia
odpowiedzi na wniesioną skargę.

 

     Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) oraz art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku  Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U.  z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) Rada  Gminy  Lidzbark Warmiński uchwala, co następuje:

 

§ 1

Przekazuje się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę                                        Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy
Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku  w sprawie określenia trybu i sposobu
powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania, o treści wskazanej w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Upoważnia się Wójta Gminy Lidzbark Warmiński do przekazania wniesionej skargi, o której mowa w § 1 niniejszej uchwały wraz z zaskarżoną uchwałą, odpowiedzią na wniesioną skargę oraz do           reprezentowania Rady Gminy Lidzbark Warmiński przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Olsztynie, w tym do udzielenia pełnomocnictwa procesowego do reprezentowania Rady Gminy Lidzbark Warmiński w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Olsztynie.

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i Biuletynie Informacji Publicznej.

 

 

                                                                                       Załącznik do Uchwały Nr  IX/74/2019

Rady Gminy Lidzbark Warmiński

z dnia 22 sierpnia 2019 r.

  

 

 Lidzbark Warmiński, 22 sierpnia  2019 roku

 

 

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny  w Olsztynie

ul. Emilii Plater 1

10-562 Olsztyn

 

 

                             

                                          Skarżący:   Prokurator Rejonowy

                             w Lidzbarku Warmińskim

                     ul. Wyszyńskiego 37

                                11-100 Lidzbark Warmiński

 

 

                            Organ administracji:  Rada Gminy

                           Lidzbark Warmiński

                       u1. Krasickiego 1

                                      11-100 Lidzbark Warmiński

 

 

 

ODPOWIEDŹ NA  SKARGĘ

 

            Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr  XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku  w sprawie określenia trybu
 i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

 

            Działając na podstawie przepisu art. 54  § 2  ustawy z dnia  30 sierpnia 2002 r. Prawo  o  postępowaniu  przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U.  z 2018 r. poz. 1302 ze zm.)   Rada  Gminy Lidzbark Warmiński  przekazuje  skargę  Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku 
w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania. 

 

Rada Gminy  Lidzbark Warmiński dokonała  dogłębnej  analizy,  tak  zarzutów,  jak uzasadnienia wniesionej skargi przy uwzględnieniu faktu, iż zmieniła się linia orzecznicza sądów
administracyjnych w odniesieniu do uchwał rad gmin w sprawie określenia trybu
i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania
, w  konsekwencji  czego  uznaje  wskazane  w  skardze  zarzuty  za  uzasadnione.

 

Mając powyższe na uwadze,  Rada Gminy Lidzbark Warmiński wnosi o uwzględnienie skargi w całości i nieobciążanie kosztami niniejszego postępowania.

 

Uzasadnienie

            Dnia 13 sierpnia 2019 r. do Rady Gminy Lidzbark Warmiński wpłynęła skarga  Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na Uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011r. w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania
i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania. 

 

W przedmiotowej skardze Prokurator Rejonowy zarzucił iż Uchwała została  wydana
z rażącym naruszeniem prawa materialnego, tj. art. 9a ust. 15 w zw. z art. 9a ust. 2-5 w zw.
z art. 9a ust 7 w zw. z art. 9a ust. 8 w zw. z art. 9a ust 10 w zw. z art. 9a ust. 13 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015 roku, poz. 1390 z późn. zm.) dalej zwana ustawą oraz § 118 w zw. z § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.) poprzez:

  1. wskazanie w  § 3 ust 1 pkt 1-8 katalogu podmiotów wchodzących w skład Zespołu
    Interdyscyplinarnego, co stanowiło przekroczenie delegacji ustawowej, wynikającej z art. 9a ust. 15 ustawy, tym samym naruszono § 118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”
    (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.);
  1. wskazanie w § 3 ust 2, że „w skład Zespołu mogą wchodzić także prokuratorzy oraz
    przedstawiciele podmiotów innych niż określone w ust. 1, działających na rzecz
    przeciwdziałania przemocy w rodzinie”, będącym powtórzeniem i to niedosłownym art 9a ust. 5 ustawy, co stanowiło naruszenie § 118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady
    Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”
    (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.);
  2. przekroczenie upoważnienia ustawowego i wskazanie§ 4 ust 1 pkt 3, jako przesłanki
    uzasadniającej odwołanie członka Zespołu na wniosek Przewodniczącego "w uzasadnionych przypadkach", co stanowiło przekroczenie delegacji ustawowej, wynikającej z art. 9a ust. 15 ustawy,
  3.  przekroczenie upoważnienia ustawowego i wskazanie w § 4 ust 1 pkt 4, że skazanie
    prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne stanowi przesłankę uzasadniającą
    odwołanie członka zespołu, co stanowiło przekroczenie delegacji ustawowej, wynikającej z art. 9a ust. 15 ustawy;
  1. wskazanie § 5, że wykonywanie zadań przez członków zespołu oraz grup roboczych odbywa się w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych, będącym powtórzeniem art. 9a ust. 13 ustawy, co stanowiło naruszenie §118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283
    z późn. zm.);
  2. poprzez powtórzenie i modyfikację w § 10 ust 1 i 2, zapisów ustawowych, że „Zespół realizuje działania określone w Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy
    w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie”, co stanowiło naruszenie §118
    w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.
    w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.);
  3. poprzez powtórzenie i modyfikację w §7 ust 1, zapisów ustawowych, że „Posiedzenia Zespołu zwołuje pisemnie w zależności od potrzeb nie rzadziej niż raz na 3 miesiące”, będącym
    powtórzeniem i to niedosłownym art. 9a ust 7 ustawy, co stanowiło naruszenie §118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad
    techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.);
  4. poprzez powtórzenie i modyfikację w § 11 ust 1, zapisów ustawowych, że „Zespół może
    powoływać grupy robocze w celu rozwiązywania indywidualnych problemów związanych
    z występowaniem przemocy w rodzinie”, będącym powtórzeniem i to niedosłownym art. 9a ust 10 ustawy, co stanowiło naruszenie §118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady
    Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „ Zasad techniki prawodawczej”
    (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.);

Uchwała  będąca przedmiotem skargi przeszła cały proces legislacyjny i kontrole Wojewody, który nie widział wad podnoszonych przez Prokuratora po 8 latach jej obowiązywania. W ocenie Rady Gminy Lidzbark Warmiński Uchwała w czasie wydawania była zgodna z obowiązującymi wówczas regułami i standardami, co potwierdza brak rozstrzygnięcia nadzorczego właściwego
organu.  Mając jednak na uwadze stan obecnej wiedzy i wskazania płynące z orzecznictwa Sądów Administracyjnych Rada podejmie prace zmierzające do uchwalenia nowej uchwały.     
Warto zauważyć jednakże, iż nieuprawnione jest traktowanie przywołanego Rozporządzenia
w sprawie „ Zasad techniki prawodawczej” jako wzorca przy badaniu legalności aktu prawa
miejscowego. Nie jest to bowiem akt normatywny, ale zbiór dyrektyw skierowanych do
prawodawców. Zasady określone w tym rozporządzeniu tylko wyjątkowo mogą być przydatne do oceny legalności aktów prawa miejscowego. Nie służą one natomiast do oceny ich ważności z uwagi na podstawę upoważnienia do ich wydania (por. wyrok NSA z dnia 5 maja 2011 r., I OSK 1059/10).

Mając powyższe na uwadze wnoszę o uwzględnieni skargi i nie obciążania kosztami
postępowania Rady Gminy.

 

                                                           Przewodniczący Rady Gminy

 

Załączniki:

  1. Odpis Skargi
  2. Akta postępowania

 

 

                  

 

 

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.