w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2022-2037
Informacje dodatkowe:
Uchwała Nr XLII/313/2022
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 31 maja 2022 r.
w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2022-2037
Na podstawie art. 230, art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021r. poz. 305 ze zm) oraz art. 18 ust 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2022r. poz.559.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1
Ustala się zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2022–2037, zgodnie
z załącznikiem nr 1.
§ 2
Wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2022-2037 zgodnie z załącznikiem Nr 2.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
Objaśnienia
do projektu uchwały Rady Gminy Lidzbark Warmiński w sprawie wprowadzenia zmian
w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2022-2037
W załączniku Nr 1 dokonano zmian wartości wieloletniej prognozy finansowej w 2022r:
- Dochody zwiększono o kwotę 2 105 529,00 zł,
- Wydatki zwiększono o kwotę 2 364 336,00 zł
- Przychody zwiększono 258 807,00 zł.
Deficyt budżetowy gminy wynosi 3 712 010,00 zł.
Planuję się zaciągnąć kredyt w wysokości 2 076 112,00 zł.
Planowana kwota długu na koniec 2022 roku wynosi 13 147 112,00zł.
Wydatki bieżące są wyższe niż dochody bieżące o kwotę 2 054 487,00 zł, zrównoważenie budżetu zostanie powiększone o:
-
-
-
- Przychodami pochodzącymi z wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikającej z rozliczeń z kredytów z lat ubiegłych
1 260 592,00 zł. - Niewykorzystane środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach, w wysokości 793 895,00 zł.
- Przychodami pochodzącymi z wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikającej z rozliczeń z kredytów z lat ubiegłych
-
-
Najważniejszą wielkością budżetu jest nadwyżka operacyjna, która po zrównaniu wydatków bieżących z dochodami bieżącymi pozwala gminie realizować inwestycje z własnych środków oraz spłacać dług.
Należy zauważyć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami gmina może w danym roku budżetowym przekroczyć wydatki bieżące ponad dochody bieżące jednakże suma przekroczeń tej relacji w latach 2022-2025 nie może być wyższa od sumy nadwyżek wynikających z tej relacji w poszczególnych latach.
W Wieloletniej prognozie finansowej założono:
Założenia przyjęte w WPF na lata 2022-2025 |
|||
Rok |
Dochody bieżące |
Wydatki bieżące |
Wynik operacyjny |
2022 |
30 277 961,00 |
32 332 438,00 |
- 2 054 487,00 |
2023 |
32 500 000,00 |
31 142 000,00 |
1 358 000,00 |
2024 |
32 300 000,00 |
31 500 000,00 |
800 000,00 |
2025 |
32 000 000,00 |
29 562 000,00 |
2 438 000,00 |
Aby spełnić przyjęte założenia należy powziąć w gminie działania które przyczynią się do zmniejszenia bądź też zachowania na podobnym poziomie wydatków bieżących i pozyskania nowych dochodów bieżących w roku bieżącym i kolejnych latach.
Po naniesieniu zmian wszystkie wskaźniki zostały zachowane.