w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2023- 2027.
Informacje dodatkowe:
Uchwała Nr XLIV/342/2022
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 15 września 2022 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2023- 2027.
Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022r., poz. 172 ze zm.),
Rada Gminy Lidzbark Warmiński uchwala, co następuje:
§ 1. Rada Gminy Lidzbark Warmiński uchwala Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Lidzbark Warmiński na lata 2023- 2027.
Rozdział I
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy
w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne
§ 2. 1. W zasobie mieszkaniowy zasób Gminy Lidzbark Warmiński znajduje 61 lokali mieszkalnych
o łącznej powierzchni użytkowej 3290,19m2, z tego:
1) 26 lokali o łącznej powierzchni użytkowej 1434,78m2, w budynkach będących wyłączną własnością Gminy Lidzbark Warmiński, w tym:
a) 23 lokali przeznaczonych do wynajmu na czas nieoznaczony o łącznej powierzchni użytkowej 1324,49m2,
b) 3 lokale socjalne o łącznej powierzchni użytkowej 110,29m2
2) 35 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 1855,41 m2, w budynkach z udziałem gminy,
w tym:
a) 32 lokali przeznaczonych do wynajmu na czas nieoznaczony o łącznej powierzchni użytkowej 1693,57m2,
b) 3 lokale socjalne o łącznej powierzchni użytkowej 161,84m2.
2. Ogólny stan techniczny budynków, z uwagi na ich wiek i brak niezbędnych remontów jest średni.
Przy określeniu stanu technicznego budynków przyjęto następujące założenia:
1) zły – wymagający kapitalnego remontu,
2) średni – w najbliższym czasie (do 5 lat) zajdzie potrzeba dokonania remontu co najmniej jednego
z elementów budynku ( np. pokrycia dachowego, izolacji, instalacji, stolarki),
3) dobry – nie zachodzi potrzeba remontu budynku do następnego przeglądu technicznego
3. Aktualny stan techniczny zasobu mieszkaniowego Gminy
1) 10 lokali posiada zły stan techniczny;
2) 25 lokali posiada średni stan techniczny;
3) 26 lokali posiada stan techniczny dobry.
4. W okresie objętym programem przewiduje się wydzielenie 2 lokali z zasobów komunalnych
i przeznaczenie ich na lokale socjalne.
Rozdział II
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikających ze stanu technicznego budynków
i lokali w latach 2023-2027
§ 3. 1. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikających ze stanu technicznego budynków
i lokali wskazuje na konieczność poprawy warunków mieszkaniowych w około 35 % ogólnego zasobu.
2. Zakres potrzeb remontowych i modernizacyjnych zasobu mieszkaniowego zdecydowanie przewyższa możliwości finansowe Gminy. W związku z powyższym w latach 2023-2027 poza wykonaniem bieżących napraw, konserwacji i usuwaniem awarii planuje się wykonać jedynie remonty zapewniające poprawę bezpieczeństwa budynków i ich mieszkańców.
3. Plan remonty i modernizacje zasobu mieszkaniowego gminy.
L.p |
Wyszczególnienie |
2023 r.
|
2024 r. |
2025 r. |
2026 r. |
2027r. |
1. |
Elewacje budynków |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2. |
Remont dachów |
3 |
3 |
4 |
4 |
4 |
3. |
Ocieplenie budynków |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
4. |
Remonty klatek schodowych |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
5. |
Roboty zduńskie |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
6. |
Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
7. |
Wykonanie i remont instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Rozdział III
Planowana sprzedaż lokali:
§ 4.1. Głównymi założeniami polityki sprzedaży lokali komunalnych gminy jest sprzedaż lokali stanowiących własności gminy z budynków wspólnot mieszkaniowych, w których gmina posiada niewielki udział, wynikający z małej powierzchni użytkowej lokali w danym budynku (w szczególności we wspólnotach,
w których Gmina posiada 1 lub 2 lokale).
2. Przy sprzedaży lokali mieszkalnych priorytetem będzie sprzedaż lokali w budynkach
wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy, aż do całkowitego zbycia udziału Gminy
w tych nieruchomościach.
W latach 2023-2027 planuje się sprzedaż 9 lokali:
- 2023 rok - 1 lokal
- 2024 rok - 2 lokale
- 2025 rok - 2 lokale
- 2026 rok - 2 lokale
- 2027 rok - 2 lokale
3. Wykonanie założonego planu sprzedaży budynków i lokali uzależnia się przede wszystkim od ilości złożonych wniosków o wykup budynków i lokali przez najemców.
Rozdział IV
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu
§ 5. 1. Polityka czynszowa gminy powinna zmierzać do takiego kształtowania stawek czynszu,
które zapewniłyby samowystarczalność finansową gospodarki mieszkaniowej. Należy dążyć do takiego stanu, aby zminimalizować dopłaty z budżetu Gminy do utrzymania zasobu mieszkaniowego. Wpływy
z czynszów stopniowo powinny pokrywać nie tylko koszty bieżącego utrzymania budynków, ale również zapewnić pozyskanie środków na remonty i modernizację zasobów.
2. Stawka czynszu za 1 m2 powierzchni lokalu będzie zróżnicowana w zależności od ich wyposażenia
i stanu technicznego.
3. Stawka czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu ulegać będzie podwyższeniu o ile będzie on wyposażony w urządzenia techniczne:
1) centralne ogrzewanie (ogrzewanie energią cieplną dostarczoną do lokalu najemcy) - 30%
- łazienkę i ubikację - 20%
- doprowadzona woda do lokalu - 30%
- kanalizacja - 30 %
- lokal funkcjonalny (wejście z korytarza do każdego pomieszczenia w lokalu mieszkalnym) - 10%
- lokal na piętrze -10%
- strefa centralna -10 %
4. Do strefy centralnej zalicza się budynki komunalne w następujących miejscowościach: Babiak, Blanki, Ignalin, Kłębowo - z wyjątkiem budynku nr 42A; Kraszewo, Kochanówka, Markajmy, Miłogórze, Pilnik, Rogoż, Runowo,
5. Stawkę czynszu miesięcznego za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu ustala Wójt Gminy Lidzbark Warmiński w drodze zarządzenia z uwzględnieniem czynników podwyższających jego wartość użytkową.
6. Stawka czynszu za lokal socjalny wynosi 50% stawki czynszu, obowiązującej w gminnym zasobie mieszkaniowym.
§ 6.1. W mieszkaniowym zasobie gminy, z wyłączeniem lokali socjalnych i pomieszczeń tymczasowych wprowadza się niezależnie od czynników wpływających na poziom czynszu również obniżki czynszu, dla najemców o niskich dochodach.
2. Na wniosek najemcy o niskich dochodach, stawka czynszu może być obniżona, gdy najemca spełnia łącznie następujące warunki:
1) zawarł umowę najmu na czas nieokreślony,
2) nie posiada zaległości w opłatach za używanie lokalu,
3) zajmuje lokal o powierzchni użytkowej nie przekraczającej powierzchni normatywnej,
o której mowa w art. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2021 ze zm.).
3. Kwotę obniżki czynszu różnicuje się w zależności od wysokości dochodu gospodarstwa domowego najemcy i wynosi:
1) obniżka czynszu o 20%:
a) gdy miesięczny dochód brutto w gospodarstwie jednoosobowym nie przekracza 70% najniższej emerytury,
b) gdy miesięczny dochód brutto w przeliczeniu na jednego członka w gospodarstwie wieloosobowym nie przekracza 50% najniższej emerytury,
2) obniżka czynszu o 10%:
a) gdy miesięczny dochód brutto w gospodarstwie jednoosobowym nie przekracza 85% najniższej emerytury,
b) gdy miesięczny dochód brutto w przeliczeniu na jednego członka w gospodarstwie wieloosobowym nie przekracza 70% najniższej emerytury.
Rozdział V
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy
w kolejnych latach.
§ 7. Lokale i budynki wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy są zarządzane aktualnie przez Gminę Lidzbark Warmiński, przewiduje się w kolejnych latach (w miarę dokonywanych sprzedaży lokali mieszkalnych), że zarząd lokali będzie wykonywany przez wspólnoty mieszkaniowe.
Rozdział VI
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
§ 8. Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach 2023-2027 będą środki pieniężne przewidziane w budżecie gminy Lidzbark Warmiński, środki uzyskane z gospodarowania mieszkaniowym zasobem (czynsze najmu, opłaty eksploatacyjne związane z bieżącym utrzymaniem lokali) oraz z tytułu sprzedaży lokali gminnych.
Rozdział VII
Wysokość kosztów w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także koszty inwestycyjne.
§ 9.1. Podział planowanych kosztów na mieszkaniowy zasób Gminy w kolejnych latach z podziałem na
koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących
w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest
jednym ze współwłaścicieli, a także koszty inwestycyjne przedstawia się następująco:
Rodzaj wydatku |
2023 r. |
2024 r. |
2025 r. |
2026 r. |
2027 r. |
Koszty bieżącej eksploatacji |
265 000.0 |
275 000.00 |
285 000.00 |
285 000.00 |
285 000.00 |
Koszty remontów |
50 000.00 |
60 000.00 |
70 000.00 |
70 000.00 |
70 000.00 |
Koszty modernizacji lokali i budynków |
200 000.00 |
220 000.00 |
230 000.00 |
240 000.00 |
240 000.00 |
Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli |
15 000.00 |
15 000.00 |
15 000.00 |
15 000.00 |
15 000.00 |
Wydatki inwestycyjne |
170 000.00 |
180 000.00 |
190 000.00 |
190 000.00 |
190 000.00 |
Razem |
700 000.00 |
750 000.00 |
790 000.00 |
800 000.00 |
800 000.00 |
2. Wysokość kosztów to głównie koszty bieżącej eksploatacji ( przeglądy techniczne budowlane,elektryczne, kominiarskie, gazowe), koszty remontów, modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Rozdział VIII
Inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
§ 10. Z uwagi na trudną sytuację mieszkaniową należy przestrzegać następujących zasad gospodarowania
mieszkaniowym zasobem gminy:
1) zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu,
2) prowadzenie dokumentacji związanej z najmem lokali,
3) windykowanie na bieżąco należności czynszowych oraz podejmowania działań w celu zapewnienia
regularnego i terminowego otrzymywania należności z tytułu czynszu,
4) zmniejszania liczby wspólnot mieszkaniowych z niskim udziałem Gminy poprzez sprzedaż ostatnich lokali
gminnych,
5) wspieranie najemców w zakresie wykonywania ulepszeń w lokalu, mających na celu podniesienie
standardu technicznego lokalu.
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lidzbark Warmiński.
§ 12. Traci moc Uchwała Nr XXI/179/2017 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 23 marca 2017 r.
w sprawie uchwalenia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym Zasobem Gminy na lata 2017-2022”.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego .