w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Lidzbark Warmiński na 2023 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej.
Informacje dodatkowe:
Na podstawie: art.30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022r., poz. 559 ze zm.); art.230 ust. 1, art. 233 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021r., poz. 305 ze zm.).
z a r z ą d z a m
§ 1
Materiały planistyczne służące opracowaniu projektu budżetu gminy na 2023 rok należy opracować zgodnie z:
- zasadami ustalonymi w uchwale Nr XLIV/271/10 Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 29 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy, - ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021r., poz. 305 ze zm.),
- informacjami uzyskanymi z Ministerstwa Finansów, Urzędu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w zakresie wielkości planowanych kwot subwencji, dotacji oraz udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych,
- informacjami o stanie zobowiązań i należności wynikających z zawartych umów, porozumień,
- obowiązującymi uchwałami Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy mającymi wpływ na budżet i WPF,
- założeniami makroekonomicznymi kraju dla 2023 roku, określonymi przez Ministerstwo Finansów w następujący sposób:
- średnioroczny wskaźnik inflacji na poziomie 9,8%,
- PKB w ujęciu realnym: wzrost o 1,7%,
- minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2023 roku w wysokości 3 490,00 zł, a od 1 lipca 2023 roku – 3 600,00 zł,
- minimalna stawka godzinowa od dnia 1 stycznia 2023 roku w wysokości 22,80 zł, a od 1 lipca 2023 roku – 23,50 zł.
§ 2
DOCHODY
W zakresie dochodów przyjmuje się:
- Stawki podatków od nieruchomości i od środków transportowych ustalone przez Radę Gminy w granicach określonych w ustawie z uwzględnieniem (odliczeniem) ulg ustawowych oraz udzielonych przez Radę Gminy w uchwałach.
- Stawki podatku rolnego według średniej ceny żyta za 11 kwartałów poprzedzający rok podatkowy oraz podatku leśnego na średnim poziomie z roku 2022, które po urzędowym ogłoszeniu cen skupu drewna i żyta należy skorygować.
- Dochody z majątku gminy, z tytułu:
- dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie - na podstawie obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów,
- sprzedaży majątku – w drodze przetargu lub wyceny (propozycja sprzedaży majątku powinna zawierać wykaz nieruchomości oraz ich szacunkowe wartości możliwe do uzyskania).
- Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne dochody pobierane przez urzędy skarbowe na poziomie przewidywanego wykonania 2022 roku z uwzględnieniem szacowanych wartości wskaźników mikro i makroekonomicznych.
- Dochody nie wymienione w ppkt 1-4 w wysokości określonej w odpowiednim przepisie prawa (np. ustawa, rozporządzenie, uchwała, zarządzenie, decyzja, umowa, porozumienie), a dotyczące między innymi:
- opłat za zajęcie pasa drogowego,
- opłaty za korzystanie ze środowiska,
- odpłatności za wyżywienie w placówkach oświatowych,
- opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- opłat za gospodarkę śmieciową,
- opłaty skarbowej, itd.
- Planowanie w tym zakresie sporządzane jest wg właściwości merytorycznych komórek organizacyjnych i jednostek.
§ 3
WYDATKI
- Wydatki bieżące ustalić na poziomie przewidywanego wykonania na dzień 31.12.2022 roku, z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym, mających miejsce w 2022 roku z zachowaniem zasady oszczędności zdefiniowanej w ustawie o finansach publicznych jako uzyskanie najlepszych efektów z danych nakładów.
- wydatków na realizację zadań remontowych (nie dotyczy bieżących napraw
i konserwacji), dla których należy wskazać rodzaj, zakres oraz kalkulację kosztów (np. kosztorys), - wydatków na realizację zadań z bezzwrotnych środków zagranicznych, które należy oszacować w wysokości wynikającej z zawartych umów,
- wydatków na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska,
- wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
- wydatków na zakup środków żywności w placówkach oświatowych, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu odpłatności za wyżywienie,
- wydatków na media (energia elektryczna, gaz, woda, ogrzewanie), które można zwiększyć o 9,8% wskaźnika inflacji,
- wydatków na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, które należy oszacować w wysokości kwot wynikających
z zawartych umów lub porozumień oraz planowanych do zawarcia, - należy przewidzieć składki członkowskie na rzecz organizacji do których należy gmina.
- Wydatki majątkowe określić w wysokości umożliwiającej osiągnięcie zaplanowanego efektu z uzasadnieniem kosztorysowym bądź kalkulacją dla każdego zadania.
Poszczególne referaty przedkładają dodatkowo informacje:
a) wykaz zadań dla których gmina posiada projekty ze wskazaniem kwoty koniecznej na zrealizowanie zadania (kosztorys),
b) wykaz dróg wg ustalonej kolejności z kosztorysem (bieżące utrzymanie § 421,430, usługi remontowe § 427, budowa/przebudowa § 605),
c) pozostałych zadań inwestycyjnych.
- Wydatki na wynagrodzenia ze stosunku pracy i pochodne od tych wynagrodzeń:
- dla pracowników samorządowych ustalamy wg planowanego stanu zatrudnienia na 31.12.2022 r. z uwzględnieniem obowiązujących zmian wynagrodzeń, które będą miały miejsce w 2023r., wynikających z przepisów o wynagrodzeniu pracowników,
- dla nauczycieli w oparciu o informacje podane przez Ministerstwo Finansów
z uwzględnieniem zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych, awansów zawodowych, nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, dodatków stażowych i innych, - na fundusz nagród wynikający z obowiązujących regulaminów wynagradzania,
- Zobowiązuje się kierowników referatów do uwzględnienia w budżecie środków dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych w tym stowarzyszeń, klubów sportowych itp. na realizację zadań własnych gminy, którym mogą być udzielone dotacje.
- Generalna zasada jaka będzie obowiązywała przy konstrukcji projektu budżetu na rok 2023 wydatki bieżące nie mogą przekroczyć dochodów bieżących, po uwzględnieniu art. 242 Ustawy o finansach publicznych.
- Rezerwę ogólną ustalić w wysokości od 0,1 do 1% wydatków ogółem.
- Rezerwy celowe ustalić w wysokości:
- rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości min. 0,5% wydatków ogółem, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
- pozostałe ze wskazaniem celu i kwoty z uzasadnieniem konieczności ich ustalenia.
- W przypadku dotacji przyznanych na 2023 rok dla instytucji kultury i biblioteki obowiązkiem będzie przedłożenie przez te jednostki szczegółowej dokumentacji planistycznej – w rozbiciu na:
a) działalność bieżącą wg jednostek w układzie:
- koszty wynagrodzeń podstawowych,
- koszty utrzymania poszczególnych obiektów: media (rozbicie), środki czystości, artykuły biurowe, opłaty i inne,
- prace remontowe,
- zakup wyposażenia,
- programy finansowane ze środków zewnętrznych z wyszczególnieniem wkładu własnego.
b) wydatki związane z organizacją imprez – wskazać miejsce i przewidywany termin.
- Przy podejmowaniu decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
- zadania rozpoczęte w latach poprzednich wymagające kontynuacji dla uzyskania spodziewanego efektu,
- zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na szybki zwrot poniesionych nakładów i oszczędności w latach następnych,
- zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców,
- zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla gminy,
- zadania przy realizacji, których można wykorzystać środki bezzwrotne,
- zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu instytucji robót publicznych, prac interwencyjnych itp.,
- zadania uwzględnione w przyjętych gminnych programach.
§ 4
ROZCHODY
- Rozchody ustalić w kwotach wynikających z umów w zakresie: pożyczek i kredytów długoterminowych – ze wskazaniem roku i kwoty.
§ 5
MATERIAŁY PLANISTYCZNE
- Materiały planistyczne należy opracować na podstawie wytycznych określonych w niniejszym zarządzeniu, dla urzędu gminy oraz jednostek budżetowych – na wzorze stanowiącym załącznik nr 1i 2.
- Wszystkie pozycje w materiałach planistycznych muszą być bezwzględnie poparte:
a) konkretnymi przepisami prawa materialnego,
b) wyczerpującymi objaśnieniami, kalkulacją w formie rozpisania kwoty każdego paragrafu, np.:
Dział 600:
Rozdział 60016:
paragraf 4210:
- zakup kamienia na drogi – kwota …...,
- zakup części – kwota …..,
- zakup znaków drogowych – kwota …..., itd.
- Materiały planistyczne dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej przygotować należy odrębnie.
- Materiały składane są do skarbnika gminy w nieprzekraczalnym terminie do dnia
14 października 2022 roku. - Skarbnik gminy do dnia 10 listopada 2022 roku obowiązany jest sporządzić projekt budżetu zawierający uchwałę budżetową z załącznikami i uzasadnieniem oraz projekt uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej.
§ 6
Wykonanie zarządzenia powierzam, dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, kierownikom referatów Urzędu Gminy.
§ 7
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.