w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Lidzbark Warmiński
Informacje dodatkowe:
UCHWAŁA NR LIII/400/2023
RADY GMINY LIDZBARK WARMIŃSKI
z dnia 25 maja 2023 r.
w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Lidzbark Warmiński
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) oraz art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. z 2023 r. poz. 322) Rada Gminy Lidzbark Warmiński uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Lidzbark Warmiński.
§ 2.1. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych powinien spełniać poniższe wymagania w zakresie:
- wyposażenia technicznego pojazdów asenizacyjnych:
- posiadać pojazd lub pojazdy asenizacyjne przeznaczone do opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, spełniające wymagania techniczne określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowy (Dz. U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.) oraz sanitarno – porządkowe, określone w przepisach szczególnych dotyczących wymagań dla pojazdów asenizacyjnych, w szczególności w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. Nr. 193 poz. 1617 z 2002 r.):
- wykorzystywane pojazdy powinny posiadać aktualne badania techniczne, potwierdzone wpisem w dowodzie rejestracyjnym pojazdu oraz homologacją lub ważnym zaświadczeniem, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi:
- pojazdy asenizacyjne powinny być oznakowane w sposób czytelny i widoczny, umożliwiający identyfikację podmiotu świadczącego usługi poprzez umieszczenie na nich nazwy, adresu oraz numeru telefonu przedsiębiorcy.
- bazy transportowej:
- powinien posiadać tytuł prawny do dysponowania odpowiednią bazą transportową na terenie, której będą garażowane środki transportu, która spełnia normy bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowe, sanitarne i ochrony środowiska;
- baza transportowa powinna stanowić teren ogrodzony, utwardzony, o szczelnej nawierzchni z odprowadzeniem wód deszczowych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zabezpieczony przed dostępem osób postronnych;
- baza transportowa powinna posiadać zaplecze techniczne zapewniające utrzymanie pojazdów asenizacyjnych w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym w szczególności miejsce postojowe z punktem napraw dla pojazdów asenizacyjnych oraz miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów asenizacyjnych, o ile czynności te nie są wykonywane przez uprawnione podmioty zewnętrzne poza terenem bazy transportowej;
- w przypadku, gdy przedsiębiorca nie posiada bazy transportowej lub baza nie spełnia wymagań określonych w lit. od a) do c), przedsiębiorca zobowiązany jest do udokumentowania prawa do korzystania z bazy należącej do innego podmiotu poprzez przedłożenie stosownych umów, potwierdzających spełnienie przez bazę innego podmiotu wymagań określonych w lit. od a) do c);
- zabiegów sanitarnych i porządkowych związanych ze świadczonymi usługami:
- pojazdy służące do odbierania nieczystości ciekłych winny być czyste i regularnie odkażane;
- w przypadku braku możliwości wykonywania zabiegów sanitarnych na terenie bazy transportowej (mycie, dezynfekcja) przedsiębiorca jest zobowiązany do dysponowania dokumentami (umową z myjnią, rachunkami, fakturami) potwierdzającymi prawo do wykonania tych zabiegów w miejscach do tego przeznaczonych, należących do innych podmiotów;
- świadczenie usług powinno odbywać się w sposób nie powodujący zagrożenia dla zdrowia i życia mieszkańców oraz w sposób nie powodujący zanieczyszczenia środowiska;
- miejsca zanieczyszczone nieczystościami ciekłymi podczas opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych powinny być niezwłocznie uporządkowane i zdezynfekowane;
- przekazywania nieczystości ciekłych:
- przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Lidzbark Warmiński zobowiązany jest do posiadania dokumentu potwierdzającego gotowość odbioru nieczystości ciekłych przez stację zlewną, spełniającą wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 października 2002 r. w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.939)
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lidzbark Warmiński.
§ 4. Traci moc uchwała Nr XXVI/224//2012 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie wymagań jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.