Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lidzbark Warmiński na 2025 r.

Informacje dodatkowe:

UCHWAŁA Nr XIV/83/2024

Rady Gminy Lidzbark Warmiński

z dnia 17 grudnia 2024r.

w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lidzbark Warmiński na 2025 r.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „c”, lit. ,,d” oraz lit. ,,i” ustawy z dnia  8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) art. 211, art.212, art. 214, art. 215, art. 216 ust 2, art.217, art. 218, art. 220 ust.1, art. 222, art. 231ust 2, art. 235, art. 236, art. 237, art. 239, art. 258 ust.1, art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r, poz.1530 ze zm.) oraz art. 111 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy  w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa  (t.j.  Dz.U. z 2024 r. poz. 167 ze zm.)    Rada Gminy uchwala, co następuje:

 

 

§ 1.

Dochody budżetu gminy w wysokości 51 555 392,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1

z tego:

                        dochody bieżące w wysokości             38 894 203,00 zł

                        dochody majątkowe w wysokości      12 661 189,00 zł

 

§ 2.

  1. Wydatki budżetu gminy w wysokości 55 748 752,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 2

z tego:

                        wydatki bieżące w wysokości           41 557 304,00 zł

                        wydatki majątkowe w wysokości    14 191 448,00 zł

 

  1. Wydatki inwestycyjne w 2025 roku w wysokości 13 909 448,00, zgodnie z załącznikiem Nr 3.
  2. Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz pozostałe środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi zgodnie z załącznikiem Nr 4.

 

4.  Dochody i wydatki związane z realizacją:

- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem Nr 5.

     - zadań związanych z realizacją inwestycji ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład, zgodnie z załącznikiem Nr 6.

- zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem Nr 7.

 

 

 

§ 3.

  1. Przyjmuje się plan finansowy dochodów w zakresie administracji rządowej zgodnie z załącznikiem Nr 8.
  2. Dochody powyższe podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

§ 4.

Deficyt budżetowy gminy wynosi 4 193 360,00 zł i zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:

  1. Kredytów w kwocie 1 128 164,00 zł.
  2. Niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami rozliczania budżetu w wysokości 375 148,00 zł.
  3. Przychodami pochodzącymi z wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikającej z rozliczeń z kredytów z lat ubiegłych w wysokości  2 690 048,00 zł.

§ 5.

Przychody budżetu w wysokości 8 242 455,00 zł, rozchody w wysokości 4 049 095,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 9.

§ 6

Limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:

 

  1. finansowanie przejściowego deficytu budżetu w kwocie - 1 000 000,00 zł,
  2. finansowanie planowanego deficytu w kwocie  - 1 128 164,00 zł,
  3. spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie – 3 821 836,00 zł.

 

§ 7.

  1. Ustala się dochody w kwocie  35 764,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie  34 764,00 zł na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

  1. Ustala się wydatki w kwocie 1 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.

§ 8.

1) Ustala się dochody z tytułu opłat o których mowa w art 92 ust.11 ustawy z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości w przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r. poz. 2151) w wysokości 7 000,00 zł.

2) Dochody o których mowa w ust. 1 przeznacza się na działania mające na celu realizację lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu zgodnie z art.93 ust.4 ustawy z dnia 26 października 1982r.  o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

§ 9

Ustala się dochody i wydatki z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust.4-6 i art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2024r. poz. 54 ze zm.):

  1. dochody w wysokości 18 000,00 zł,
  2.  wydatki w wysokości 18 000,00 zł.

§ 10.

Ustala się dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 1 990 684,00 zł i wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024r. poz. 399)w wysokości 1 990 684,00 zł.

§ 11

Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowi załącznik Nr 10.

§ 12.

W budżecie tworzy się rezerwy:

1) rezerwa ogólna w wysokości                                        -             60 000,00 zł

2) rezerwa celowa w wysokości                                       -          206 000,00 zł

z przeznaczeniem na:         

             a) zarządzanie kryzysowe                                                           -  104 000,00 zł

             b) zadania realizowane w ramach inicjatywy lokalnej              –   100 000,00 zł

            c) wkład własny do projektów z udziałem Środków Unijnych   –   2 000,00 zł

 

 

§ 13.

1. Upoważnia się Wójta do zaciągania kredytów i pożyczek do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych w § 6 Uchwały, na:

    1. finansowanie przejściowego deficytu budżetu,
    2. finansowania planowanego deficytu budżetu.
    3. spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek.

2. Ponadto upoważnia się Wójta do:

  1. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym
     i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy
     i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
  2. dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257 ustawy o finansach publicznych z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, to jest do:

- przenoszenia wydatków majątkowych między poszczególnymi zadaniami w danym dziale,

- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,

- przesunięcia środków na wynagrodzenia i pochodne w ramach tego samego działu, nie powodujące zwiększenia wydatków na wynagrodzenia wraz z pochodnymi ogółem,

  1. przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

 

  1. dokonania zmian w planie dochodów i wydatków, w tym dokonywania przeniesień wydatków między  działami klasyfikacji budżetowej - w celu realizacji zadań  związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

 

  1. udzielania pożyczek w maksymalnej kwocie 50 000,00 zł w roku budżetowym.

 

§ 14.

Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 15

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko‑Mazurskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

Załączniki

Treść aktu

Załączniki