Wersja obowiązująca z dnia
w sprawie wprowadzenia kodeksu etycznego pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński
Informacje dodatkowe:
§ 1.
Wprowadzam kodeks etyczny pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do Zarządzenia Nr 150/2012
Wójta Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 23 kwietnia 2012 r.
Wójta Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 23 kwietnia 2012 r.
KODEKS ETYCZNY
PRACOWNIKÓW URZĘDU GMINY LIDZBARK WARMIŃSKI
PRACOWNIKÓW URZĘDU GMINY LIDZBARK WARMIŃSKI
Preambuła
Głównym zadaniem samorządów jest służebność wobec mieszkańców gminy . Jest to możliwe wówczas, gdy zaplecze samorządu stanowią pracownicy zapewniający najwyższy standard usług świadczonych społeczności lokalnej.
Samo przestrzeganie litery prawa nie zapewnia jeszcze właściwych relacji pracowników samorządowych z mieszkańcami. Niezbędna jest szeroko rozumiana przyzwoitość w działaniu, wyrażająca się w życzliwości, otwartości i partnerskim traktowaniu mieszkańców.
Kodeks etyczny pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński służy:
1) poprawie wizerunku urzędników i urzędu,
2) wyeliminowaniu sytuacji mogących powodować możliwość korupcji,
3) przejrzystości pracy urzędnika i urzędu,
4) poprawie jakości pracy urzędników i relacji występujących między pracownikami oraz między pracownikami i klientami,
5) zmianie stereotypów, które przez lata przylgnęły do urzędników,
6) zachowaniu fundamentalnych zasad etyki,
7) kształtowaniu postaw urzędnika, pozwalających na zwiększenie szacunku i podniesienie poziomu zaufania do urzędników;
8) informacją i pomocą w określeniu postępowania urzędnika, który często ma do czynienia z sytuacjami etycznie niejednoznacznymi.
Niniejszy Kodeks etyczny zawiera wartości określające podstawowe zasady współżycia społecznego oraz zasady konstytucyjne Rzeczypospolitej Polskiej, tj.:
1) zagwarantowanie praw obywatelskich,
2) zapewnienie rzetelności i sprawności w działaniu instytucji publicznych,
3) poszanowanie wolności i sprawiedliwości,
4) współdziałanie władz,
5) dialog społeczny,
6) przestrzeganie zasady pomocniczości, umacniającej uprawnienia obywateli,
7) dbałość o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności o obowiązku solidarności z innymi.
Mając na względzie podstawowe kryteria wykonywania zadań powierzonych pracownikom Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński oraz dostrzegając konieczność pełnej ich realizacji w praktyce ustanawia się Kodeks Etyczny pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński.
Celem niniejszego Kodeksu jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński, związanych z pełnieniem przez nich obowiązków oraz poinformowanie klientów o standardach zachowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników Urzędu.
Kodeks Etyczny Pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński został oparty na fundamentalnych wartościach: sprawiedliwości, równości, prawdzie, bezstronności, rzetelności, uczciwości, szacunku, uprzejmości, odpowiedzialności, godności i lojalności.
Samo przestrzeganie litery prawa nie zapewnia jeszcze właściwych relacji pracowników samorządowych z mieszkańcami. Niezbędna jest szeroko rozumiana przyzwoitość w działaniu, wyrażająca się w życzliwości, otwartości i partnerskim traktowaniu mieszkańców.
Kodeks etyczny pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński służy:
1) poprawie wizerunku urzędników i urzędu,
2) wyeliminowaniu sytuacji mogących powodować możliwość korupcji,
3) przejrzystości pracy urzędnika i urzędu,
4) poprawie jakości pracy urzędników i relacji występujących między pracownikami oraz między pracownikami i klientami,
5) zmianie stereotypów, które przez lata przylgnęły do urzędników,
6) zachowaniu fundamentalnych zasad etyki,
7) kształtowaniu postaw urzędnika, pozwalających na zwiększenie szacunku i podniesienie poziomu zaufania do urzędników;
8) informacją i pomocą w określeniu postępowania urzędnika, który często ma do czynienia z sytuacjami etycznie niejednoznacznymi.
Niniejszy Kodeks etyczny zawiera wartości określające podstawowe zasady współżycia społecznego oraz zasady konstytucyjne Rzeczypospolitej Polskiej, tj.:
1) zagwarantowanie praw obywatelskich,
2) zapewnienie rzetelności i sprawności w działaniu instytucji publicznych,
3) poszanowanie wolności i sprawiedliwości,
4) współdziałanie władz,
5) dialog społeczny,
6) przestrzeganie zasady pomocniczości, umacniającej uprawnienia obywateli,
7) dbałość o zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności o obowiązku solidarności z innymi.
Mając na względzie podstawowe kryteria wykonywania zadań powierzonych pracownikom Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński oraz dostrzegając konieczność pełnej ich realizacji w praktyce ustanawia się Kodeks Etyczny pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński.
Celem niniejszego Kodeksu jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński, związanych z pełnieniem przez nich obowiązków oraz poinformowanie klientów o standardach zachowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników Urzędu.
Kodeks Etyczny Pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński został oparty na fundamentalnych wartościach: sprawiedliwości, równości, prawdzie, bezstronności, rzetelności, uczciwości, szacunku, uprzejmości, odpowiedzialności, godności i lojalności.
Zasady ogólne
§ 1
Kodeks wyznacza standardy postępowania pracowników Urzędu w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych, tj. pełnieniem służby publicznej.
§ 2
1. Pracownik samorządowy traktuje pracę jako służbę publiczną, ma zawsze na względzie dobro wspólnoty samorządowej.
2. Działa zawsze tak, aby być wzorem praworządności i prowadzić do pogłębienia zaufania mieszkańców do Urzędu.
3. Pamięta, ze swoim postępowaniem daje świadectwo o Gminie Lidzbark Warmiński oraz współtworzy wizerunek pracownika samorządowego.
4. Przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska.
5. Pamięta o służebnym charakterze swojej pracy, wykonuje ją z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej.
2. Działa zawsze tak, aby być wzorem praworządności i prowadzić do pogłębienia zaufania mieszkańców do Urzędu.
3. Pamięta, ze swoim postępowaniem daje świadectwo o Gminie Lidzbark Warmiński oraz współtworzy wizerunek pracownika samorządowego.
4. Przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska.
5. Pamięta o służebnym charakterze swojej pracy, wykonuje ją z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej.
Wykonywanie obowiązków
§ 3
Pracownik wykonuje obowiązki rzetelnie i bezstronnie, wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności.
Pracownik w szczególności:
1) rozpatruje sprawy zgodnie z prawem i bez zbędnej zwłoki, z wrażliwością, mając na względzie wiek, zdolność rozumienia przez klienta Urzędu skomplikowanych przepisów,
2) pracuje sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych mu zadań,
3) nie uchyla się od podejmowania rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie,
4) jest twórczy w podejmowaniu i wykonywaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizuje aktywnie, z najlepsza wolą,
5) w rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami,
6) w podobnych sposób traktuje wszystkich klientów bez względu na okoliczności,
7) powiadamia z odpowiednim wyprzedzeniem o zmianie przepisów, które niekorzystnie mogą wpływać na uprawnienia mieszkańców,
8) informuje mieszkańców, iż mogą się odwoływać od niekorzystnych dla nich decyzji,
9) jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do ich naprawienia,
10) racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje gminnym majątkiem i środkami publicznymi, będąc gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie,
11) dotrzymuje zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,
12) jest lojalny wobec swoich zwierzchników, gotów do wykonywania służbowych poleceń w sposób gwarantujący poszanowanie prawa i ograniczający możliwość popełniania pomyłek,
13) jest powściągliwy i rozważny w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojego Urzędu,
14) zgłasza wątpliwości dotyczące celowości lub legalności decyzji podejmowanych w Urzędzie bezpośredniemu przełożonemu lub w przypadku braku reakcji odpowiednim organom.
Pracownik w szczególności:
1) rozpatruje sprawy zgodnie z prawem i bez zbędnej zwłoki, z wrażliwością, mając na względzie wiek, zdolność rozumienia przez klienta Urzędu skomplikowanych przepisów,
2) pracuje sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych mu zadań,
3) nie uchyla się od podejmowania rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie,
4) jest twórczy w podejmowaniu i wykonywaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizuje aktywnie, z najlepsza wolą,
5) w rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami,
6) w podobnych sposób traktuje wszystkich klientów bez względu na okoliczności,
7) powiadamia z odpowiednim wyprzedzeniem o zmianie przepisów, które niekorzystnie mogą wpływać na uprawnienia mieszkańców,
8) informuje mieszkańców, iż mogą się odwoływać od niekorzystnych dla nich decyzji,
9) jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do ich naprawienia,
10) racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje gminnym majątkiem i środkami publicznymi, będąc gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie,
11) dotrzymuje zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,
12) jest lojalny wobec swoich zwierzchników, gotów do wykonywania służbowych poleceń w sposób gwarantujący poszanowanie prawa i ograniczający możliwość popełniania pomyłek,
13) jest powściągliwy i rozważny w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojego Urzędu,
14) zgłasza wątpliwości dotyczące celowości lub legalności decyzji podejmowanych w Urzędzie bezpośredniemu przełożonemu lub w przypadku braku reakcji odpowiednim organom.
Merytoryczne przygotowanie do pracy
§ 4
Pracownik dba o podnoszenie swoich kwalifikacji, kompetencji, wiedzy.
Pracownik w szczególności:
1) dąży do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności sprawy,
2) rozwija wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy w Urzędzie,
3) jest przygotowany do racjonalnego, merytorycznego i prawnego uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
4) jest otwarty na współpracę i korzystanie z doświadczenia i wiedzy zwierzchników, kolegów i podwładnych, a w przypadku braku wiedzy specjalistycznej, do korzystania z pomocy ekspertów,
5) jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dąży do uzgodnień opartych na rzeczowej, merytorycznej argumentacji,
6) przestrzega zasad poprawnego zachowania, zapobiega napięciom w pracy.
Pracownik w szczególności:
1) dąży do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności sprawy,
2) rozwija wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy w Urzędzie,
3) jest przygotowany do racjonalnego, merytorycznego i prawnego uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
4) jest otwarty na współpracę i korzystanie z doświadczenia i wiedzy zwierzchników, kolegów i podwładnych, a w przypadku braku wiedzy specjalistycznej, do korzystania z pomocy ekspertów,
5) jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dąży do uzgodnień opartych na rzeczowej, merytorycznej argumentacji,
6) przestrzega zasad poprawnego zachowania, zapobiega napięciom w pracy.
Przejrzystość postępowania i zapobieganie korupcji
§ 5
1. Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie było jawne, zrozumiałe i wolne od podejrzeń o jakąkolwiek formę interesowności czy też korupcji.
2. Pracownik w szczególności:
1) w prowadzonych sprawach traktuje równo wszystkich uczestników, nie ulega żadnym naciskom,
2) nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,
3) nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się promowania jakiejkolwiek grupy interesu,
4) nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
5) od uczestników prowadzonych spraw nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych lub osobistych, ani obietnic takich korzyści,
6) udostępnia klientom żądane przez nich informacje i umożliwia dostęp do publicznych dokumentów, zgodnie z zasadami określonymi w ustawach,
7) nie ujawnia informacji poufnych, ani nie wykorzystuje ich do korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu zatrudnienia.
2. Pracownik w szczególności:
1) w prowadzonych sprawach traktuje równo wszystkich uczestników, nie ulega żadnym naciskom,
2) nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,
3) nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się promowania jakiejkolwiek grupy interesu,
4) nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
5) od uczestników prowadzonych spraw nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych lub osobistych, ani obietnic takich korzyści,
6) udostępnia klientom żądane przez nich informacje i umożliwia dostęp do publicznych dokumentów, zgodnie z zasadami określonymi w ustawach,
7) nie ujawnia informacji poufnych, ani nie wykorzystuje ich do korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu zatrudnienia.
Neutralność polityczna
§ 6
Pracownik w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie.
Pracownik w szczególności:
1) nie manifestuje publicznie w miejscu pracy i przy wykonywaniu obowiązków służbowych swoich poglądów i sympatii politycznych,
2) rzetelnie realizuje swoje zadania i obowiązki bez względu na własne przekonania i polityczne poglądy,
3) dystansuje się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych;
4) nie angażuje się w działania administracji samorządowej, które mogłyby służyć ugrupowaniom politycznym,
5) zapewnia jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje polityczne,
6) nie wykorzystuje wpływów politycznych na rekrutację i możliwość awansu w Urzędzie.
Pracownik w szczególności:
1) nie manifestuje publicznie w miejscu pracy i przy wykonywaniu obowiązków służbowych swoich poglądów i sympatii politycznych,
2) rzetelnie realizuje swoje zadania i obowiązki bez względu na własne przekonania i polityczne poglądy,
3) dystansuje się od wszelkich wpływów i nacisków politycznych, które mogą prowadzić do działań stronniczych;
4) nie angażuje się w działania administracji samorządowej, które mogłyby służyć ugrupowaniom politycznym,
5) zapewnia jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje polityczne,
6) nie wykorzystuje wpływów politycznych na rekrutację i możliwość awansu w Urzędzie.
Monitoring Kodeksu
§ 7
1. Celem monitoringu jest poznanie opinii pracowników i społeczności lokalnej na temat funkcjonowania Kodeksu.
2. Monitoring Kodeksu:
1) ma za zadanie wskazać, czy Kodeks Etyczny jest skutecznym dokumentem w rzeczywistym kształtowaniu postaw etycznych pracowników i czy pracownicy postępują zgodnie z jego zasadami;
2) prowadzony jest w oparciu o anonimowe badanie ankietowe skierowane osobno do pracowników i osobno do reprezentantów społeczności lokalnej;
3) dokonywany jest raz w roku w terminie do 30 sierpnia;
4) obejmuje wszystkich pracowników.
3. Wynikiem przeprowadzonego monitoringu jest raport w formie sprawozdania, zawierającego wyniki ankiet oraz propozycje dotyczące modyfikacji Kodeksu.
4. Raport z monitoringu zamieszczany jest na stronie internetowej Urzędu.
2. Monitoring Kodeksu:
1) ma za zadanie wskazać, czy Kodeks Etyczny jest skutecznym dokumentem w rzeczywistym kształtowaniu postaw etycznych pracowników i czy pracownicy postępują zgodnie z jego zasadami;
2) prowadzony jest w oparciu o anonimowe badanie ankietowe skierowane osobno do pracowników i osobno do reprezentantów społeczności lokalnej;
3) dokonywany jest raz w roku w terminie do 30 sierpnia;
4) obejmuje wszystkich pracowników.
3. Wynikiem przeprowadzonego monitoringu jest raport w formie sprawozdania, zawierającego wyniki ankiet oraz propozycje dotyczące modyfikacji Kodeksu.
4. Raport z monitoringu zamieszczany jest na stronie internetowej Urzędu.
Postanowienia końcowe
§ 8
1. Pracownicy są zobowiązani przestrzegać przepisów Kodeksu i kierować się jego zasadami.2. Pracownicy są gotowi poddać się wszelkim formom kontroli i ocenie pracy.