Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.

Informacje dodatkowe:

§ 1.
1. Uchwała określa szczegółowe warunki udzielania zwolnienia z podatku od nieruchomości na terenie Gminy Lidzbark Warmiński na wspieranie nowych inwestycji w ramach pomocy de minimis dla przedsiębiorców - podatników podatku od nieruchomości - prowadzących działalność gospodarczą na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.
2. Pomoc udzielana na podstawie niniejszej uchwały jest pomocą de minimis, a jej udzielanie następuje zgodnie z warunkami określonymi w Rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013
z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352/1 z 2013 r.) oraz ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn.zm.)
3. Ogólna kwota pomocy de minimis wraz z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w okresie trzech kolejnych lat podatkowych, poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy, wraz z pomocą, o którą przedsiębiorca ubiega się na podstawie niniejszej Uchwały, nie może przekroczyć równowartości 200.000 euro.
4. Ogólna kwota de minimis wraz z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w sektorze transportu drogowego towarów, w okresie trzech kolejnych lat podatkowych, poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy, wraz z pomocą, o którą przedsiębiorca ubiega się na podstawie niniejszej Uchwały, nie może przekroczyć równowartości 100.000 euro.
5. Wysokość udzielonej pomocy w ramach niniejszej uchwały nie może przekroczyć nakładów poniesionych na wybudowanie lub nabycie przedmiotów opodatkowania (gruntów, budynków i budowli) o których mowa w § 2 niniejszej uchwały.
6. Warunkiem skorzystania ze zwolnień o którym mowa w niniejszej uchwale jest złożenie, przed rozpoczęciem inwestycji, wniosku o udzielenie pomocy de minimis na podstawie niniejszej uchwały informującego o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, w tym dane dotyczące podmiotu ubiegającego się o zwolnienie (pełna nazwa albo imię i nazwisko, adres zamieszkania lub siedziba podmiotu, NIP, forma prawna podmiotu ubiegającego się o pomoc, wielkość przedsiębiorcy, klasę działalności), rodzaj i okres zwolnienia o które podmiot będzie się ubiegał, a także daty rozpoczęcia inwestycji i przewidywanego terminu jej zakończenia. Wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały
§ 2.
1.Zwalnia się od podatku od nieruchomości:
1) nowo wybudowane budynki i budowle lub ich części związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, pod warunkiem wykorzystywania ich do tej działalności,
2) nowo nabyte grunty, budynki i budowle lub ich części związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, pod warunkiem wykorzystywania ich do tej działalności.
2. Za nowo wybudowane budynki i budowle uważa się budynki i budowle, których budowa została rozpoczęta po wejściu w życie niniejszej uchwały.
3. Za nowo nabyte grunty, budynki i budowle uważa się grunty, budynki i budowle nabyte po wejściu w życie niniejszej uchwały.
4. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje na okres 5 lat licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym przedsiębiorca rozpoczął działalność gospodarczą pod warunkiem utworzenia jednego miejsca pracy.
W przypadku, gdy podmiot podejmuje działalność gospodarczą w nowo wybudowanych budynkach lub budowlach zwolnienie przysługuje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
5. Działalność gospodarcza związana z nową inwestycją, o której mowa w niniejszej uchwale winna być prowadzona w całym okresie trwania zwolnienia i co najmniej przez okres 4 lat, od dnia po którym wygasło prawo do korzystania ze zwolnienia.
§ 3.
1. Zwolnienie o którym mowa w niniejszej uchwale nie obejmuje podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w wyniku:
1) przekształcenia dotychczasowej formy prawnej przedsiębiorców,
2) połączenia podmiotów gospodarczych działających na terenie Gminy Lidzbark Warmiński,
3) uruchomienia działalności w nowo nabytych nieruchomościach, w których bezpośrednio przed nabyciem był prowadzony ten sam rodzaj działalności gospodarczej,
4) uruchomienia działalności gospodarczej w nowo nabytych nieruchomościach, których nabywca jest małżonkiem, rodzeństwem, wstępnym, zstępnym albo powinowatym pierwszego stopnia oraz osobą związaną stosunkiem przysposobienia, opieki lub kurateli zbywcy.
2. Zwolnienia o których mowa w niniejszej uchwale nie stosuje się wobec:
1) przedsiębiorców zalegających z zapłatą zobowiązań podatkowych, zobowiązań niepodatkowych wobec budżetu Gminy Lidzbark Warmiński oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,
2) przedsiębiorców prowadzących działalność handlową, zarówno detaliczną jak i hurtową, stacje paliw oraz działalność gastronomiczną.
§ 4.
1. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w § 2 jest przedłożenie w Urzędzie Gminy Lidzbark Warmiński, po zakończeniu inwestycji:
1) tytułu prawnego do nieruchomości, w odniesieniu do której podatnik ubiega się o zastosowanie zwolnienia,
2) dokumentów potwierdzających dokonanie nowej inwestycji oraz kosztów poniesionych w związku z nową inwestycją,
3) oświadczenia o spełnieniu warunków do zastosowania zwolnienia na podstawie niniejszej uchwały,
4) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym się ubiega o pomc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
5) zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz podatków za wyjątkiem podatków i opłat dla których organem podatkowym jest Wójt Gminy Lidzbark Warmiński,
6) zakres informacji określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. Nr 53, poz. 311 ze zm.).
2. Każdorazowo w całym okresie zwolnienia, na początku każdego roku podatkowego, tj. w terminie do dnia 15 stycznia, podatnik korzystający ze zwolnienia jest zobowiązany przedłożyć dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4,5,6.
§ 5.
1. W przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorcę któregokolwiek z wymienionych w uchwale warunków, w szczególności nieprzekazania stosownych zaświadczeń o pomocy de minimis lub oświadczeń, zwolnienie nie przysługuje.
2. Podatnik, który wykazał nieprawdziwe dane organowi udzielającemu pomocy co do spełnienia warunków uprawniających do uzyskania zwolnienia, traci prawo do zwolnienia za cały okres przez jaki korzystał ze zwolnienia.
3. Zaprzestanie przez przedsiębiorcę prowadzenia działalności gospodarczej przez wskazany § 2 ust. 5 okres czasu, w tym po upływie okresu zwolnienia powoduje, iż przedsiębiorca traci prawo do zwolnień określonych niniejszą uchwałą za cały okres w którym ze zwolnienia korzystał. Przepis ten znajduje także zastosowanie w przypadku niespełnienia jakichkolwiek warunków zawartych w niniejszej uchwale.
4. Przedsiębiorca, który utracił prawo do zwolnienia z podatku, zobowiązany jest do zwrotu kwoty zwolnienia wraz z należnymi odsetkami za zwłokę, w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiły okoliczności powodujące utratę prawa do zwolnienia podatkowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2012, poz. 749 z późn.zm.)
5. Podatnicy, o których mowa w ust. 2, 3 są zobowiązani do zapłaty należnego podatku zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie Ordynacja podatkowa.
§ 6.
1. W okresie korzystania z pomocy de minimis, określonej w niniejszej uchwale, może nastąpić weryfikacja złożonych przez przedsiębiorcę informacji w wyniku kontroli przeprowadzonych przez upoważnionych pracowników Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński.
2. Przedsiębiorca korzystający z pomocy w formie zwolnienia jest zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie – na wniosek organu udzielającego pomocy – dodatkowych informacji niezbędnych dla oceny oraz prawidłowego jej nadzorowania i monitorowania, a także do przechowywania dokumentów związanych z udzieloną pomocą przez okres wynikający z odrębnych przepisów.
3. Prawa nabyte na podstawie niniejszej uchwały przysługują w okresie na jaki zostały przyznane.
§ 7.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lidzbark Warmiński.
§ 8.
Uchwała obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020 roku
§ 9.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
* UCHWAŁĄ NR 0102-163/14 KOLEGIUM REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W OLSZTYNIE z dnia 22 sierpnia 2014 r. w sprawie badania zgodności z prawem Uchwały Nr XLII/338/2014 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 25 lipca 2014 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie Gminy Lidzbark Warmiński na podstawie art. 18 ust. 1  w związku z art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.  1113 ze zm./ oraz art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm./ stwierdza się nieważność § 3 ust. 2 pkt 1, § 4, § 5 i § 6 ust. 1 i 2 Uchwały Nr XLII/338/2014 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 25 lipca 2014 r.