Wersja obowiązująca z dnia
w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Lidzbark Warmiński na 2015 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej
Informacje dodatkowe:
§ 1
Materiały planistyczne służące opracowaniu projektu budżetu gminy na 2015 rok należy opracować zgodnie z:1. zasadami ustalonymi w uchwale Nr XLIV/271/10 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy,
2. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885z późn. zm.),
3. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (DZ.U. z 2014 r., poz. 1053 z późn. zm.),
4. obowiązującymi uchwałami Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy mającymi wpływ na budżet i WPF,
5. warunkami porozumień, umów zawartych przez Gminę z innymi podmiotami.
§ 2
DOCHODY
W zakresie dochodów przyjmuje się:DOCHODY
1. Stawki podatków od nieruchomości i od środków transportowych ustalone przez Radę Gminy
w granicach określonych w ustawie z uwzględnieniem (odliczeniem) ulg ustawowych oraz udzielonych przez Radę Gminy w uchwałach.
2. Stawki podatku rolnego według średniej ceny żyta za 11 kwartałów poprzedzający rok podatkowy oraz podatku leśnego na średnim poziomie z roku 2014, które po urzędowym ogłoszeniu cen skupu drewna i żyta należy skorygować.
3. Dochody z majątku gminy, z tytułu:
a. dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie - na podstawie obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów,
b. sprzedaży majątku – w drodze przetargu lub wyceny (propozycja sprzedaży majątku powinna zawierać wykaz nieruchomości oraz ich szacunkowe wartości możliwe do uzyskania).
4. Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne dochody pobierane przez urzędy skarbowe na poziomie przewidywanego wykonania 2014 roku z uwzględnieniem szacowanych wartości wskaźników mikro i makroekonomicznych.
5. Subwencję ogólną w wysokości wynikającej z informacji Ministerstwa Finansów.
6. Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie informacji Ministerstwa Finansów.
7. Dotacje celowe otrzymywane z budżetu państwa i dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami podlegające przekazaniu do budżetu państwa na podstawie informacji Wojewody Warmińsko - Mazurskiego oraz Krajowego Biura Wyborczego.
8. Środki bezzwrotne w wysokościach określonych w zawartych umowach i porozumieniach.
9. Dochody nie wymienione w ppkt 1-8 w wysokości określonej w odpowiednim przepisie prawa (np. ustawa, rozporządzenie, uchwała, zarządzenie, decyzja, umowa, porozumienie), a dotyczące między innymi:
- opłat za zajęcie pasa drogowego,
- opłaty za korzystanie ze środowiska,
- opłaty pobieranej w przedszkolach publicznych,
- odpłatności za wyżywienie w placówkach oświatowych,
- opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- opłat za gospodarkę śmieciową.
- opłaty skarbowej, itd.
10. Planowanie w tym zakresie sporządzane jest wg właściwości merytorycznych komórek organizacyjnych i jednostek.
§ 3
WYDATKI
I. Wydatki bieżące ustalić na poziomie przewidywanego wykonania na dzień 31.12.2014 roku, mając na uwadze ograniczanie wydatków do niezbędnych oraz mając na uwadze rozsądne planowanie – nie „na wyrost” - za wyjątkiem:WYDATKI
1. wydatków na realizację zadań remontowych (nie dotyczy bieżących napraw i konserwacji), dla których należy wskazać rodzaj, uzasadnić konieczność ich przeprowadzenia oraz kalkulację kosztów (np. kosztorys),
2. wydatków na realizację zadań z bezzwrotnych środków zagranicznych, które należy oszacować w wysokości wynikającej z zawartych umów,
3. wydatków na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska,
4. wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
5. wydatków na zakup środków żywności w placówkach oświatowych, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu odpłatności za wyżywienie,
6. wydatków na media (energia elektryczna, gaz, woda, ogrzewanie), które można zwiększyć o 2,30% wskaźnika inflacji,
7. wydatków na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, które należy oszacować w wysokości kwot wynikających z zawartych umów lub porozumień oraz planowanych do zawarcia,
8. należy przewidzieć składki członkowskie na rzecz organizacji do których należy gmina.
II. Wydatki majątkowe określić w wysokości umożliwiającej osiągnięcie zaplanowanego efektu z uzasadnieniem kosztorysowym bądź kalkulacją dla każdego zadania.
Poszczególne referaty przedkładają dodatkowo informacje:
a) wykaz zadań dla których gmina posiada projekty ze wskazaniem kwoty koniecznej na zrealizowanie zadania (kosztorys),
b) wykaz dróg wg ustalonej kolejności z kosztorysem (bieżące utrzymanie § 421,430 oraz budowa/przebudowa § 605),
c) pozostałych zadań inwestycyjnych.
III. Wydatki na wynagrodzenia ze stosunku pracy i pochodne od tych wynagrodzeń ustalamy wg planowanego stanu zatrudnienia na 31.12.2014 roku oraz wzrostu wynagrodzeń o 3%.
a) według aktualnych angaży pracowników z uwzględnieniem wszystkich składników wynagrodzenia,
b) nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne, należy ustalić kwotowo ze wskazaniem podstawy i % wyliczenia,
c) składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy uwzględniają wyłączenia ustawowe, należy wskazać podstawę obliczeń oraz % składek,
d) składki na PFRON,
e) fundusz płac dla pracowników jednostek oświatowych ustalany jest z podziałem na nauczycieli oraz pracowników obsługi uwzględniając odrębne kalkulacje:
- wynagrodzenia zasadnicze,
- dodatki motywacyjne,
- odprawy emerytalne, rentowe,
- nagrody jubileuszowe,
- wzrost wynikający z planowanych awansów,
- nagród uznaniowych,
- premii regulaminowych,
- dodatków pozostałych regulaminowych z wyszczególnieniem każdego rodzaju.
f) płacę minimalną przyjmuje się na poziomie 1 750,00 zł brutto,
IV. Zobowiązuje się kierowników referatów do uwzględnienia w budżecie środków dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych w tym stowarzyszeń, klubów sportowych itp. na realizację zadań własnych gminy, którym mogą być udzielone dotacje.
V. Generalna zasada jak będzie obowiązywała przy konstrukcji projektu budżetu na rok 2015: wydatki bieżące nie mogą przekroczyć dochodów bieżących.
VI. Odpis na ZFŚS jednostki organizacyjne, z wyłączeniem jednostek oświaty, planują zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j.Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.). Do planowania odpisu przyjmuje się kwotę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. W odniesieniu do placówek oświaty odpis planuje się zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) Dla emerytów i rencistów w przypadku objęcia opieką socjalną zgodnie z art.53 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tj.Dz.U.2006, Nr 97, poz. 674 ze zmianami) oraz z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j.Dz.U.2012r., poz. 592).
VII. Rezerwę ogólną ustalić w wysokości od 0,1 do 1% wydatków ogółem.
VIII. Rezerwy celowe ustalić w wysokości:
1. rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 poz. 1166), w wysokości min. 0,5% wydatków ogółem, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
2. pozostałe ze wskazaniem celu i kwoty z uzasadnieniem konieczności ich ustalenia.
IX. W przypadku dotacji przyznanych na 2015 rok dla instytucji kultury i biblioteki obowiązkiem będzie przedłożenie przez te jednostki szczegółowej dokumentacji planistycznej – w rozbiciu na:
a) działalność bieżącą wg jednostek w układzie:
- koszty wynagrodzeń podstawowych,
- koszty utrzymania poszczególnych obiektów: media (rozbicie), środki czystości, artykuły biurowe, opłaty i inne,
- prace remontowe,
- zakup wyposażenia,
- programy finansowane ze środków zewnętrznych z wyszczególnieniem wkładu własnego.
b) wydatki związane z organizacją imprez – wskazać miejsce i przewidywany termin.
X. W przypadku dotacji podmiotowej dla publicznej szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie „Razem w Kłębowie” ustalić na podstawie art. 80 ustawy o systemie oświaty.
XI. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
1. zadania rozpoczęte w latach poprzednich wymagające kontynuacji dla uzyskania spodziewanego efektu,
2. zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na szybki zwrot poniesionych nakładów i oszczędności w latach następnych,
3. zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców,
4. zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla gminy,
5. zadania przy realizacji, których można wykorzystać środki bezzwrotne,
6. zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu instytucji robót publicznych, prac interwencyjnych itp.,
7. zadania uwzględnione w przyjętych gminnych programach.
§ 4
ROZCHODY
1. Rozchody ustalić w kwotach wynikających z umów w zakresie: kredytów długoterminowych – ze wskazaniem roku i kwoty,ROZCHODY
§ 5
WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA
Planowanie obejmuje przedłożenie informacji wg merytorycznego realizowania zadań w zakresie:WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA
1. Umowy, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczający poza rok budżetowy (nie dotyczy umów o pracę), ze wskazaniem:
Nr umowy / numer z CRU |
Data zawarcia |
Okres obowiązywania umowy |
Kwota umowy ogółem |
Kwoty w poszczególnych latach |
Cel / przedmiot umowy / nazwa przedsięwzięcia/ wskazanie projektu unijnego |
|
|
|
|
|
|
2. Wykaz przedsięwzięć wieloletnich z udziałem środków unijnych ze wskazaniem:
1. nazwa projektu
2. numer umowy (numer z CRU)
3. data zawarcia
4. okres obowiązywania
5. łączne nakłady finansowe
6. wydatki w poszczególnych latach
7. umowy na okres przekraczający rok budżetowy zawarte w ramach przedsięwzięcia.
3. Przedsięwzięcia wieloletnie majątkowe ze wskazaniem:
1. nazwa zadania,
2. cel realizowanego zadania,
3. daty początkowe i końcowe realizowanego zadania,
4. łączne nakłady finansowe (ogółem od początku do planowanych do poniesienia)
5. nakłady finansowe do poniesienia w poszczególnych latach
6. wykaz umów zawartych, (numer (CRU bądź kopia), data zawarcia, kwota.
§ 6
MATERIAŁY PLANISTYCZNE
1. Materiały planistyczne należy opracować na podstawie wytycznych określonych w niniejszym zarządzeniu, dla urzędu gminy oraz jednostek budżetowych – na wzorze stanowiącym załącznik nr 1. MATERIAŁY PLANISTYCZNE
2. Wszystkie pozycje w materiałach planistycznych muszą być bezwzględnie poparte:
a) konkretnymi przepisami prawa materialnego,
b) wyczerpującymi objaśnieniami, kalkulacją w formie rozpisania kwoty każdego paragrafu, np.:
Dział 600:
Rozdział 60016:
paragraf 4210:
• zakup kamienia na drogi – kwota …...,
• zakup soli – kwota …..,
• zakup znaków drogowych – kwota …..., itd.
c) należy podać w każdym przypadku kwotę planu (wydatku) roku 2014.
3. Materiały planistyczne dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej przygotować należy odrębnie.
4. Materiały składane są do skarbnika gminy w nieprzekraczalnym terminie do dnia 15 października 2014 roku.
§ 7
1. Materiały planistyczne opracowywane są w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej w zakresie jednostek budżetowych.2. Skarbnik Gminy przygotowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków wg złożonych planów do dnia 7.11.2014 roku.
3. Wójt Gminy opracowuje projekt budżetu do dnia 15.11.2014 roku.
§ 8
Wykonanie Zarządzenia powierzam Kierownikom Jednostek Organizacyjnych Gminy, osobom kierującym poszczególnymi komórkami organizacyjnymi urzędu gminy, pracownikom urzędu gminy.§ 9
Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.