Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.

Informacje dodatkowe:

§ 1.
Po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lidzbarku Warmińskim uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lidzbark Warmiński stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
Traci moc uchwała Nr XXXVI/219/2012 rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2015 r.
Załącznik do uchwały Nr XLIII/347/2014
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 30 września 2014 r.

Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.
2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.
3. Zasady postępowania z odpadami komunalnymi, określone w Regulaminie, nie mają zastosowania do odpadów innych niż komunalne wytworzonych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zarobkową, tj. usługową, produkcyjną, handlową, itd., która jest uregulowana odrębnymi przepisami, przede wszystkim z zapisami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
§ 2. 1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)    budynku użyteczności publicznej - rozumie się przez to budynek przeznaczony dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynki biurowe i socjalne;
2)    ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013r. poz. 1399 ze zm.)
3)    harmonogramie - należy przez to rozumieć plan odbioru poszczególnych frakcji odpadów komunalnych na terenie gminy Lidzbark Warmiński
4)    regulaminie - rozumie się przez to niniejszy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Lidzbark Warmiński;
5)    odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć stałe odpady bytowe nie zawierające odpadów niebezpiecznych powstające w gospodarstwach domowych, a także pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój skład oraz charakter są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zgodnie z zapisem art. 3., ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. 2013 poz. 21 ze zm.)
6)    odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, np.: meble, duże zabawki, rowery, itp.: do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych.
7)    odpadach zielonych - należy przez to rozumieć odpady zielone jako frakcja odpadów roślinnych ulegających biodegradacji, powstających m.in. w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów, parków i terenów zielonych.
8)    odpadach ulegających biodegradacji - należy rozumieć przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, zakładów gastronomii, zakładów żywienia zbiorowego i jednostek handlu detalicznego, a także podobne ze względu na swój charakter lub skład odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność.
9)    odpadach budowlanych i rozbiórkowych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba pozyskać pozwoleń na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano - architektonicznej;
10)    odpadach niebezpiecznych - należy rozumieć frakcję odpadów komunalnych takich jak:, chemikalia, farby świetlówki, zużyte baterie, akumulatory i opony.
11)    nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych
12)    zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
13)    punkt selektywnego zbierania odpadów - należy przez to rozumieć punkt określony w art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy, z tym, że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także odpowiednio wyposażony samochód, odbierający wyselekcjonowane odpady sprzed nieruchomości.
14)    stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - należy przez to rozumieć stawki ustalone odrębną uchwałą Rady Gminy Lidzbark Warmiński na podstawie art. 6k ust. Ustawy.
15)    przedsiębiorca odbierający odpady komunalne - przedsiębiorca wyłoniony przez Gminę Lidzbark Warmiński w drodze przetargu, zgodnie z zapisami art. 6f ustawy
16)    opłata - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, należy przez to rozumieć stawki ustalone uchwałą Rady Gminy Lidzbark Warmiński na podstawie art. 6k ustawy
17)    właściciel nieruchomości - zgodnie z treścią ustawy rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, najmu lub dzierżawy a także inne podmioty władające nieruchomością;
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w obrębie Gminy Lidzbark Warmiński
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych:
1)    papieru,
2)    szkła,
3)    tworzyw sztucznych,
4)    opakowań wielomateriałowych
5)    metali
6)    odpadów biodegradowalnych i zielonych,
7)    zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
8)    odpadów wielkogabarytowych,
9)    odpadów niebezpiecznych wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych,
10)    odpadów budowlanych i rozbiórkowych
2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, a w szczególności do ustawienia na terenach lub obiektach służących do użytku publicznego koszy na odpady i systematycznego ich opróżniania w sposób nie dopuszczający do przepełnienia
§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
1)    dokonywania tych czynności w miejscach o utwardzonym podłożu, z wyjątkiem miejsc służących do użytku publicznego (ulice, place, skwery itp.);
2)    mycie dotyczy wyłącznie nadwozia samochodu.
2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą być wykonywane wyłącznie na użytek własny.
Rozdział III
Rodzaje i minimalna wielkość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki ich rozmieszczenia i utrzymania w odpowiednim stanie technicznym, sanitarnym i porządkowym
§ 6. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:
1)    pojemniki na odpady o pojemności 20 l - 80 l (kosze uliczne)
2)    pojemniki na zmieszane odpady komunalne o pojemności: 110 l, 120 l, 240 l, 1100l.
3)    dopuszcza się wyjątkowo stosowanie kontenerów o pojemności 5000 l i 7000 l dla budynków wielorodzinnych w przypadku ograniczonego terenu do ustawienia pojemników wymienionych w pkt 2.
2. Ustala się następujące pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1-6,
1)    pojemniki o pojemności 110l, 120 l, 240 l i 1100 l,
2)    pojemniki w kolorze niebieskim do zbierania papieru i tektury,
3)    pojemniki w kolorze żółtym do zbierania tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych i metali,
4)    pojemniki w kolorze zielonym do zbierania szkła,
5)    pojemniki w kolorze brązowym do zbierania odpadów biodegradowalnych i zielonych.
3. Odpady budowlane i rozbiórkowe należy gromadzić na terenie nieruchomości w pojemnikach lub kontenerach o pojemności od 1500 l do 7000 l.
4. Pojemniki do zbiórki odpadów muszą posiadać oznaczenie określające rodzaj odpadu gromadzonego w pojemnikach.
§ 7. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych, uwzględniającą następujące normy:
1)    Minimalna pojemność pojemnika na odpady komunalne dla nieruchomości zamieszkałej, nieruchomości niezamieszkałej oraz budynków użyteczności publicznej winna wynosić 110 l lub 120 l.
2. Właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są dostosować pojemność i liczbę pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu odpadów uwzględniając następującą normę:
1)    50 l/miesiąc - na osobę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, wielorodzinnych oraz zabudowie zagrodowej,
3. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych oraz właściciele budynków użyteczności publicznej zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, uwzględniając następujące normy:
1)    5 l/miesiąc - na każdego pracownika i ucznia dla szkół wszelkiego typu,
2)    5 l/miesiąc - na każdego pracownika i ucznia dla żłobków i przedszkoli wszelkiego typu,
3)    20 l/miesiąc - na jedno łóżko lub miejsce w obiektach agroturystycznych, wypoczynkowych, letniskowych, hotelach, domach opieki i itp.,
4)    20 l/miesiąc - na jedno miejsce konsumpcyjne w lokalach gastronomicznych,
5)    10 l/miesiąc - na każdego pracownika w zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, magazynach, hurtowniach, punktach handlowych, placach budowy, biurach, urzędach, przychodniach, gabinetach lekarskich, lecznicach, aptekach, obiektach użyteczności publicznej itp.
6)    organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa, w jeden pojemnik o pojemności 120 l na każde 20 osób uczestniczących w imprezie.
§ 8. 1. Każda nieruchomość powinna być wyposażona w pojemniki do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz w pojemniki do odpadów zbieranych selektywnie zgodnie z § 6 i § 7 regulaminu.
2. Zezwala się na wspólne korzystanie przez właścicieli kilku sąsiadujących ze sobą nieruchomości z jednego lub kilku pojemników na zmieszane odpady komunalne, za zgodą właściciela pojemnika oraz, zachowując przy tym minimalną pojemność pojemnika wyliczoną według zasad określonych w § 7 regulaminu.
3. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany ustawić pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, w granicach nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię.
4. W przypadku braku dostępu do pojemników dla przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych wystawić pojemnik przed nieruchomość w sposób nie powodujący utrudnień w ruchu pieszych i pojazdów tak, aby umożliwić odbiór odpadów przez przedsiębiorcę.
5. Pojemniki na odpady mogą być udostępnione właścicielom nieruchomości przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, na warunkach z nim ustalonych.
6. Pojemniki powinny spełniać wymagania obowiązujących Polskich Norm lub posiadać wystawioną przez producenta deklarację zgodności.
7. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest utrzymywać pojemniki w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym.
Rozdział IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 9. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych musi następować w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku zgodnie z harmonogramem, nie rzadziej niż:
1)    w zabudowie mieszkaniowej i zagrodowej - co najmniej 1 raz w miesiącu,
2)    w nieruchomościach niezamieszkałych i budynkach użyteczności publicznej co najmniej 1 raz w miesiącu
3. Selektywnie zbierane odpady papieru i tektury, opakowań wielomateriałowych, tworzyw sztucznych, metali i szkła odbierane będą zgodnie z harmonogramem we wszystkich rodzajach zabudowy co najmniej 1 raz na 2 miesiące lub częściej w przypadku zaistniałej potrzeby związanej z przepełnieniem pojemników.
4. Odpady biodegradowalne i zielone należy:
1)    zagospodarowywać we własnym zakresie w kompostowniach przydomowych na terenie zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, a uzyskany materiał wykorzystywać na potrzeby własne lub
2)    gromadzić w odpowiednich pojemnikach koloru brązowego w okresie od 1 maja do 30 października i przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne zgodnie z harmonogramem.
5. Przeterminowane leki należy samodzielnie dostarczać do pojemników usytuowanych na terenie aptek i placówek służby zdrowia.
6. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy:
1)    przekazywać do punktów sprzedaży
2)    przekazywać do mobilnych punktów selektywnego zbierania odpadów prowadzonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne z terenu Gminy Lidzbark Warmiński w formie wystawki z częstotliwością dwa razy do roku zgodnie z harmonogramem lub
3)    samodzielnie i na własny koszt dostarczać do przedsiębiorcy mającego pozwolenie na przetwarzanie takich odpadów lub do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów.
7. Odpady wielkogabarytowe należy:
1)    przekazywać do mobilnych punktów selektywnego zbierania odpadów prowadzonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne z terenu Gminy Lidzbark Warmiński w formie wystawki z częstotliwością dwa razy do roku zgodnie z harmonogramem lub
2)    samodzielnie i na własny koszt dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów.
8. Odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z prac remontowych, budowlanych i rozbiórkowych powstałe na terenie nieruchomości:
1)    odbierane będą w odpowiednich pojemnikach dostarczonych na żądanie przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne z terenu Gminy Lidzbark Warmiński na warunkach z nim ustalonych lub
2)    samodzielnie i na własny koszt dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów.
9. Odpady niebezpieczne należy:
1)    samodzielnie i na własny koszt dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów lub
2)    przekazywać do mobilnych punktów selektywnego zbierania odpadów prowadzonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne z terenu Gminy Lidzbark Warmiński z częstotliwością dwa razy do roku zgodnie z harmonogramem,
3)    zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe dostarczać do oznakowanych pojemników usytuowanych w sklepach, placówkach oświaty i urzędach.
10. Selektywnie gromadzone odpady wymienione w § 3 ust. 1, pkt 1-6:
1)    odbierane będą w ramach opłaty w każdej zebranej ilości,
2)    mogą być przekazywane do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów, poza harmonogramem odbioru, bezpłatnie i w każdej dostarczonej ilości.
§ 10. 1. Do pojemników na papier zabrania się wrzucać:
1)    opakowania z zawartością, np.: żywnością, materiałami budowlanymi, itp.
2)    tapety i kalki
3)    zatłuszczonego papieru
2. Do pojemników na opakowania szklane zabrania się wrzucać:
1)    ceramikę (porcelana, naczynia arco, talerze, miski, doniczki, fajans)
2)    szkła płaskiego (lustra, szkła zbrojonego, szyby okienne i samochodowe)
3)    szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne z jakąkolwiek zawartością)
4)    żarówki, świetlówki, kineskopy
3. Do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych, wielomateriałowych i metali zabrania się wrzucać:
1)    tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego
2)    opakowania i butelki po olejach, smarach, farbach, lakierach i innych substancjach niebezpiecznych
3)    opakowania po środkach chwasto i owadobójczych oraz tworzyw sztucznych pochodzących z produkcji rolnej.
4)    styropianu,
5)    elementów budowlanych, elementów mebli, elementów z demontażu i napraw pojazdów, itp.
6)    zanieczyszczonych i mocno zabrudzonych opakowań.

§ 11. W zakresie usuwania nieczystości ciekłych właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy na pozbywanie się nieczystości ciekłych z wyspecjalizowaną firmą posiadającą stosowne zezwolenie, przy czym nieczystości ciekłe powinny być odbierane z częstotliwością zapewniającą nie przepełnienie zbiornika bezodpływowego.
Rozdział V
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 12. 1. Zgodnie z planem gospodarki odpadami dla województwa warmińsko-mazurskiego na lata 2011-2016, przyjęto następujące cele:
1)    Zapewnienie objęcia wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 roku;
2)    Zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska, tak, aby w latach 2015 -2019 nie było składowanych więcej niż 50 %, a w 2020 roku nie więcej niż 35 % masy odpadów wytworzonych w 1995 roku;
3)    Przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50 % masy do 2020 roku;
4)    Zamknięcie wszystkich składowisk, które nie spełniają standardów UE oraz rekultywacja składowisk zamkniętych;
5)    Rozwój selektywnego zbierania odpadów niebezpiecznych w strumieniu odpadów komunalnych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wielkogabarytowych oraz odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych.
2. Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:
1)    zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych
2)    promocję minimalizacji powstawania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych,
3)    upowszechnienie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 13. Właściciele zwierząt domowych mają obowiązek utrzymywać je w sposób nie powodujący zagrożenia dla zdrowia i życia mieszkańców oraz uciążliwości dla ludzi.
§ 14. Osoby posiadające zwierzęta domowe muszą dbać, aby nie zanieczyszczały one terenu nieruchomości przeznaczonego do wspólnego użytku.
§ 15. Właściciele i opiekunowie psów oraz innych zwierząt domowych zobowiązani są do usunięcia wszelkich nieczystości po nich z klatek schodowych lub innych wspólnych pomieszczeń, a także z terenów użytku publicznego i pozostałych (np. drogi, chodniki, place, podwórka, parki, skwery, zieleńce itp.).
§ 16. 1. Utrzymujący psa zobowiązany jest do zabezpieczenia terenu przed jego wydostaniem się.
2. Zabrania się puszczania psów bez możliwości ich kontroli i bez oznakowania umożliwiającego identyfikację właściciela lub opiekuna.
3. Zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy może mieć miejsce na terenie nieruchomości w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.
§ 17. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich musi odbywać się na specjalnie wydzielonej i ogrodzonej części nieruchomości, bądź też w odpowiednim budynku gospodarskim w sposób nie powodujący zagrożenia sanitarno-epidemiologicznego oraz uciążliwości dla ludzi.
§ 18. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice i balkony.
Rozdział VII
Obszary i terminy przeprowadzania deratyzacji
§ 19. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1)    zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa, bądź przechowywania produktów rolno-spożywczych.
2)    skoncentrowanego budownictwa wielorodzinnego.
2. Deratyzację na obszarach wymienionych w punkcie 1 należy przeprowadzić raz w roku w miesiącu wrześniu lub październiku.
3. Właściciel nieruchomości jednorodzinnej oraz obiektów użyteczności publicznej ma obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na jej terenie w miarę potrzeb.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
§ 20. Kontrolę nad wypełnianiem obowiązków określonych w niniejszej uchwale sprawuje Wójt Gminy Lidzbark Warmiński.