Wersja obowiązująca z dnia

zmieniające regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński

Informacje dodatkowe:

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016r.,poz.446 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

§ 1. W zarządzeniu Nr 126/2015 Wójta Gminy Lidzbark Warmiński, z dnia 31 grudnia 2015r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński zmienionego zarządzeniem Nr 152 Wójta Gminy Lidzbark Warmiński, z dnia 30 marca 2016 r., w załączniku nr 1 § 31 otrzymuje następujące brzmienie:

„§ 31. Referat Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych zajmuje się wykonywaniem zadań wynikających z: ustawy o świadczeniach rodzinnych; ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów; ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów; ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz z aktów wykonawczych do tych ustaw.
Do zadań realizowanych przez Referat Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych należy przede wszystkim:
1. Udzielanie, zgłaszającym się interesantom, wyczerpujących informacji z zakresu spraw uregulowanych w: ustawie o świadczeniach rodzinnych; ustawie o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów; ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów; ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci – między innymi - dotyczących wypłacanych świadczeń oraz informacji o sposobie prawidłowego wypełniania wniosków i kompletowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania tych świadczeń.
2. Wydawanie druków wniosków oraz przyjmowanie wypełnionych wniosków o ustalenie prawa do świadczeń określonych wyżej wymienionymi ustawami.
3. Weryfikacja formalna i merytoryczna złożonych wniosków o przyznanie świadczeń określonych wyżej wymienionymi ustawami.
4. Wprowadzenie pozyskanych danych - z zakresu realizowanych przez Referat spraw - do systemu elektronicznego.
5. Prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych – w tym między innymi - decyzji o przyznaniu świadczeń bądź o odmowie przyznania tych świadczeń.
6. Przygotowywanie list wypłat przyznanych świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych oraz przelewów.
7. Ewidencjonowanie przyznanych świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych.
8. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych z tego zakresu.
9. Przygotowywanie informacji o dłużnikach alimentacyjnych mających wpływ na skuteczność prowadzonej egzekucji i przekazywanie ich komornikom sądowym i organom określonym w ustawie.
10. Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych - przewidzianych ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów – w tym między innymi:
1) przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych z dłużnikami alimentacyjnymi oraz przyjmowanie od nich oświadczeń majątkowych;
2) podejmowanie czynności związanych ze zobowiązaniem dłużników alimentacyjnych do zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotnych lub jako poszukujących pracy;
3) przygotowywanie dokumentów kierowanych do powiatowego urzędu pracy, w tym m.in. dotyczących aktywizacji zawodowej dłużników alimentacyjnych;
4) przygotowywanie wniosków do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym oraz – gdy ustanie przyczyna zatrzymania prawa jazdy - wniosków o zwrot tych dokumentów dłużnikom alimentacyjnym;
5) przygotowywanie wniosków skierowanych do organów właściwych dłużników alimentacyjnych o podjęcie wobec nich działań;
6) sporządzanie wniosków o ściganie dłużników alimentacyjnych za przestępstwo określone w art. 209 § 1 Kodeksu karnego.

11. Przygotowywanie informacji - kierowanych do organów właściwych wierzyciela oraz do komorników sądowych - o podjętych działaniach wobec dłużników alimentacyjnych oraz o efektach tych działań.
12. Prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych określonych ustawą oraz przygotowywanie projektów decyzji, w tym decyzji administracyjnych o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.
13. Występowanie do komorników z wnioskami o wszczęcie postępowania egzekucyjnego lub z wnioskami o przyłączenie się do prowadzonego już postępowania egzekucyjnego.
14. Przekazywanie do biur informacji gospodarczej informacji gospodarczej o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużników alimentacyjnych zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
15. Współdziałanie z organami administracji rządowej, organami administracji samorządowej, komornikami, organami ścigania, sądami powszechnymi oraz innymi organami, podmiotami i instytucjami w zakresie zadań realizowanych przez Referat.
16. Po wpływie odwołania od decyzji administracyjnej - wydanej w I instancji z zakresu spraw realizowanych przez Referat – rozpatrywanie tego odwołania; przygotowywanie pism do samorządowego kolegium odwoławczego, a także przygotowanie niezbędnej dokumentacji – w celu przekazania do organu odwoławczego.
17. Kompletowanie, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizowanych przez Referat spraw - zgodnie z określonymi przepisami w tym zakresie.
18. Przygotowywanie dokumentów do wysyłki - z zakresu realizowanych przez Referat spraw.
19. Przygotowywanie do archiwizacji dokumentacji - z zakresu spraw realizowanych przez Referat.
20. Przygotowywanie niezbędnych informacji, analiz, opinii, wyjaśnień, zestawień z zakresu spraw realizowanych przez Referat, w tym określonych wyżej wymienionymi ustawami.
21. Współpraca z księgowością w zakresie uzgodnień stanu zobowiązań dłużników alimentacyjnych.
22. Przygotowywanie zaświadczeń - na wniosek osoby uprawnionej lub uprawnionej do tego instytucji - o przyznanych świadczeniach rodzinnych, zasiłkach dla opiekunów, świadczeniach z funduszu alimentacyjnego, świadczeniach wychowawczych.
23. Przygotowywanie danych - z zakresu zadań realizowanych przez Referat - niezbędnych do opracowywania projektów planów finansowych i bilansów
24. Sporządzanie sprawozdań-rzeczowo finansowych o wydatkach poniesionych na świadczenia rodzinne, zasiłki dla opiekunów, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz na świadczenia wychowawcze..
25. Bezwzględne przestrzeganie przepisów prawa obowiązujących w zakresie świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, w zakresie realizowanych spraw wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz w zakresie świadczeń wychowawczych.
26. Zachowanie tajemnicy służbowej i przestrzeganie przepisów prawa w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych.
27. Wykonywanie zadań nałożonych na Gminę w związku z wprowadzeniem Rządowego Programu „KARTA DUŻEJ RODZINY” oraz zadań określonych w uchwale Rady Gminy w sprawie wprowadzenia na terenie Gminy programu „Karta Dużej Rodziny”.

§ 2. Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.