w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargi Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania oraz udzielenia odpowiedzi na wniesioną skargę.
Informacje dodatkowe:
UCHWAŁA NR IX/74/2019
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 22 sierpnia 2019 r.
w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargi
Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku w sprawie określenia trybu i sposobu
powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania
przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania oraz udzielenia
odpowiedzi na wniesioną skargę.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) oraz art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) Rada Gminy Lidzbark Warmiński uchwala, co następuje:
§ 1
Przekazuje się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy
Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku w sprawie określenia trybu i sposobu
powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania, o treści wskazanej w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Upoważnia się Wójta Gminy Lidzbark Warmiński do przekazania wniesionej skargi, o której mowa w § 1 niniejszej uchwały wraz z zaskarżoną uchwałą, odpowiedzią na wniesioną skargę oraz do reprezentowania Rady Gminy Lidzbark Warmiński przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Olsztynie, w tym do udzielenia pełnomocnictwa procesowego do reprezentowania Rady Gminy Lidzbark Warmiński w postępowaniu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Olsztynie.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń i Biuletynie Informacji Publicznej.
Załącznik do Uchwały Nr IX/74/2019
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 22 sierpnia 2019 r.
Lidzbark Warmiński, 22 sierpnia 2019 roku
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie
ul. Emilii Plater 1
10-562 Olsztyn
Skarżący: Prokurator Rejonowy
w Lidzbarku Warmińskim
ul. Wyszyńskiego 37
11-100 Lidzbark Warmiński
Organ administracji: Rada Gminy
Lidzbark Warmiński
u1. Krasickiego 1
11-100 Lidzbark Warmiński
ODPOWIEDŹ NA SKARGĘ
Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku w sprawie określenia trybu
i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
Działając na podstawie przepisu art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) Rada Gminy Lidzbark Warmiński przekazuje skargę Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011 roku
w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
Rada Gminy Lidzbark Warmiński dokonała dogłębnej analizy, tak zarzutów, jak uzasadnienia wniesionej skargi przy uwzględnieniu faktu, iż zmieniła się linia orzecznicza sądów
administracyjnych w odniesieniu do uchwał rad gmin w sprawie określenia trybu
i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania, w konsekwencji czego uznaje wskazane w skardze zarzuty za uzasadnione.
Mając powyższe na uwadze, Rada Gminy Lidzbark Warmiński wnosi o uwzględnienie skargi w całości i nieobciążanie kosztami niniejszego postępowania.
Uzasadnienie
Dnia 13 sierpnia 2019 r. do Rady Gminy Lidzbark Warmiński wpłynęła skarga Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na Uchwałę Nr XIII/114/11 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 29 listopada 2011r. w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania
i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
W przedmiotowej skardze Prokurator Rejonowy zarzucił iż Uchwała została wydana
z rażącym naruszeniem prawa materialnego, tj. art. 9a ust. 15 w zw. z art. 9a ust. 2-5 w zw.
z art. 9a ust 7 w zw. z art. 9a ust. 8 w zw. z art. 9a ust 10 w zw. z art. 9a ust. 13 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015 roku, poz. 1390 z późn. zm.) dalej zwana ustawą oraz § 118 w zw. z § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.) poprzez:
- wskazanie w § 3 ust 1 pkt 1-8 katalogu podmiotów wchodzących w skład Zespołu
Interdyscyplinarnego, co stanowiło przekroczenie delegacji ustawowej, wynikającej z art. 9a ust. 15 ustawy, tym samym naruszono § 118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”
(Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.);
- wskazanie w § 3 ust 2, że „w skład Zespołu mogą wchodzić także prokuratorzy oraz
przedstawiciele podmiotów innych niż określone w ust. 1, działających na rzecz
przeciwdziałania przemocy w rodzinie”, będącym powtórzeniem i to niedosłownym art 9a ust. 5 ustawy, co stanowiło naruszenie § 118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”
(Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.); - przekroczenie upoważnienia ustawowego i wskazanie§ 4 ust 1 pkt 3, jako przesłanki
uzasadniającej odwołanie członka Zespołu na wniosek Przewodniczącego "w uzasadnionych przypadkach", co stanowiło przekroczenie delegacji ustawowej, wynikającej z art. 9a ust. 15 ustawy, - przekroczenie upoważnienia ustawowego i wskazanie w § 4 ust 1 pkt 4, że skazanie
prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne stanowi przesłankę uzasadniającą
odwołanie członka zespołu, co stanowiło przekroczenie delegacji ustawowej, wynikającej z art. 9a ust. 15 ustawy;
- wskazanie § 5, że wykonywanie zadań przez członków zespołu oraz grup roboczych odbywa się w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych, będącym powtórzeniem art. 9a ust. 13 ustawy, co stanowiło naruszenie §118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283
z późn. zm.); - poprzez powtórzenie i modyfikację w § 10 ust 1 i 2, zapisów ustawowych, że „Zespół realizuje działania określone w Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie”, co stanowiło naruszenie §118
w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r.
w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.); - poprzez powtórzenie i modyfikację w §7 ust 1, zapisów ustawowych, że „Posiedzenia Zespołu zwołuje pisemnie w zależności od potrzeb nie rzadziej niż raz na 3 miesiące”, będącym
powtórzeniem i to niedosłownym art. 9a ust 7 ustawy, co stanowiło naruszenie §118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad
techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.); - poprzez powtórzenie i modyfikację w § 11 ust 1, zapisów ustawowych, że „Zespół może
powoływać grupy robocze w celu rozwiązywania indywidualnych problemów związanych
z występowaniem przemocy w rodzinie”, będącym powtórzeniem i to niedosłownym art. 9a ust 10 ustawy, co stanowiło naruszenie §118 w zw. z art. 143 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „ Zasad techniki prawodawczej”
(Dz. U. z 2016 poz. 283 z późn. zm.);
Uchwała będąca przedmiotem skargi przeszła cały proces legislacyjny i kontrole Wojewody, który nie widział wad podnoszonych przez Prokuratora po 8 latach jej obowiązywania. W ocenie Rady Gminy Lidzbark Warmiński Uchwała w czasie wydawania była zgodna z obowiązującymi wówczas regułami i standardami, co potwierdza brak rozstrzygnięcia nadzorczego właściwego
organu. Mając jednak na uwadze stan obecnej wiedzy i wskazania płynące z orzecznictwa Sądów Administracyjnych Rada podejmie prace zmierzające do uchwalenia nowej uchwały.
Warto zauważyć jednakże, iż nieuprawnione jest traktowanie przywołanego Rozporządzenia
w sprawie „ Zasad techniki prawodawczej” jako wzorca przy badaniu legalności aktu prawa
miejscowego. Nie jest to bowiem akt normatywny, ale zbiór dyrektyw skierowanych do
prawodawców. Zasady określone w tym rozporządzeniu tylko wyjątkowo mogą być przydatne do oceny legalności aktów prawa miejscowego. Nie służą one natomiast do oceny ich ważności z uwagi na podstawę upoważnienia do ich wydania (por. wyrok NSA z dnia 5 maja 2011 r., I OSK 1059/10).
Mając powyższe na uwadze wnoszę o uwzględnieni skargi i nie obciążania kosztami
postępowania Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy
Załączniki:
- Odpis Skargi
- Akta postępowania