w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lidzbark Warmiński na 2023 r.
Informacje dodatkowe:
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „c”, lit. ,,d” oraz lit. ,,i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.559 ze zm.) art. 211, art.212, art. 214, art. 215, art. 216 ust 2, art.217, art. 218, art. 220 ust.1, art. 222, art. 231ust 2, art. 235, art. 236, art. 237, art. 239, art. 258 ust.1, art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r, poz.1634 ze zm.) oraz art. 111 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa ( Dz.U. z 2022 r. poz.583 ze zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1.
Dochody budżetu gminy w wysokości 36 627 267,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1 z tego: dochody bieżące w wysokości 28 769 730,00 zł dochody majątkowe w wysokości 7 857 537,00 zł
§ 2.
- Wydatki budżetu gminy w wysokości 44 942 816,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2 z tego: wydatki bieżące w wysokości 31 401 779,00 zł wydatki majątkowe w wysokości 13 541 037,00 zł
- Wydatki inwestycyjne w 2023 roku w wysokości 13 115 037,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 3.
3. Dochody i wydatki związane z realizacją:
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem nr 4.
- zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem nr 5.
- zadań związanych z realizacją inwestycji ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład, zgodnie z załącznikiem nr 6.
§ 3.
Deficyt budżetowy gminy wynosi 8 315 549,00 zł i zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
- Kredytów w kwocie 4 500 000,00 zł,
- Niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami rozliczania budżetu w wysokości 3 659 542,00 zł.
- Przychodami pochodzącymi z wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikającej z rozliczeń z kredytów z lat ubiegłych w wysokości 156 007,00 zł.
§ 4.
Przychody budżetu w wysokości 9 073 549,00 zł, rozchody w wysokości 758 000,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 7.
§ 5
Limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:
- finansowanie przejściowego deficytu budżetu w kwocie - 1 000 000,00 zł,
- finansowanie planowanego deficytu w kwocie - 4 500 000,00 zł.
§ 6.
- Ustala się dochody w kwocie 37 690,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 36 690,00 zł na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Ustala się wydatki w kwocie 1 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
§ 7.
1) Ustala się dochody z tytułu opłat o których mowa w art 92 ust.11 ustawy z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości w przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2021 r. poz.1119 ze zm.) w wysokości 15 000,00 zł.
2) Dochody o których mowa w ust. 1 przeznacza się na działania mające na celu realizację lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu zgodnie z art.93 ust.4 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
§ 8
Ustala się dochody i wydatki z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust.4-6 i art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2021.1973 ze zm,):
- dochody w wysokości 20 000,00 zł,
- wydatki w wysokości 20 000,00 zł.
§ 9.
Ustala się dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 1 800 000,00 zł i wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w wysokości 1 800 000,00 zł.
§ 10
Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowi załącznik nr 8.
§ 11.
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) rezerwa ogólna w wysokości - 46 000,00 zł
2) rezerwa celowa w wysokości - 168 500,00 zł
z przeznaczeniem na:
a) zarządzanie kryzysowe - 86 000,00 zł
b) zadania realizowane w ramach inicjatywy lokalnej – 80 000,00 zł
c) wkład własny do projektów z udziałem Środków Unijnych – 2 500,00 zł
§ 12.
1. Upoważnia się Wójta do zaciągania kredytów i pożyczek do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych w § 5 Uchwały, na:
-
- finansowanie przejściowego deficytu budżetu,
- finansowania planowanego deficytu budżetu.
2. Ponadto upoważnia się Wójta do:
- zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
- dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257 ustawy o finansach publicznych z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, to jest do:
- przenoszenia wydatków majątkowych między poszczególnymi zadaniami w danym dziale,
- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,
- przesunięcia środków na wynagrodzenia i pochodne w ramach tego samego działu, nie powodujące zwiększenia wydatków na wynagrodzenia wraz z pochodnymi ogółem,
- przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
- dokonania zmian w planie dochodów i wydatków, w tym dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej - w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,
- udzielania pożyczek w maksymalnej kwocie 112 000,00 zł w roku budżetowym.
§ 13.
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi.
§ 14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko‑Mazurskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.