Wersja obowiązująca z dnia

ZWOLNIENIE I ULGA W PODATKU ROLNYM Z TYTUŁU NABYCIA GRUNTÓW

Zwalnia się od podatku rolnego:
1) grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej
    100 ha:
      a) będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
      b) będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
      c) wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie,
2) grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków – na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania.

Okres zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy. Po upływie okresu zwolnienia, o którym mowa stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.

 

Ulgę przyznaje się na postawie decyzji wydanej na wniosek podatnika.

 

 

Podstawa prawna:

  1. Art. 12 ust. 1 pkt. 4 i art. 12 ust. 3-6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
  2. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11.06.2010 r. w sprawie zakresu informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
  4. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

 

 

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

  1. Wniosek o zwolnienie i ulgę w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów (zakup od osoby fizycznej)
  2. Wniosek o zwolnienie i ulgę w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów (zakup od KOWR)
  3. Wniosek o udzielenie zwolnienia  w podatku rolnym od gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objętych w trwałe zagospodarowanie (dzierżawa z KOWR)
  4. akt notarialny lub umowa dzierżawy z KOWR,
  5. formularz informacji przedstawianych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
  6. oświadczenie o wysokości otrzymanej pomocy de minimis/nieotrzymaniu pomocy de minimis
  7. oświadczenie,
  8. oświadczenie o formie prawnej beneficjenta,
  9. klauzulę informacyjną RODO

 

OPŁATY:

Nie podlega opłacie skarbowej.

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Do 30 dni od złożenia wniosku.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Wójta Gminy w Lidzbarku Warmińskim w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Miejsce złożenia ww wniosków:
Sekretariat Urzędu Gminy - pokój Nr 30  w godzinach: poniedziałek – 7.30- 15.30
wtorek- piątek - 7.00-15.00 lub w pokoju  Nr 42
Jednostka odpowiedzialna:
Referat Finansowy Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński