ZWOLNIENIE I ULGA W PODATKU ROLNYM Z TYTUŁU NABYCIA GRUNTÓW
Zwalnia się od podatku rolnego:
1) grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej
100 ha:
a) będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
b) będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
c) wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie,
2) grunty gospodarstw rolnych powstałe z zagospodarowania nieużytków – na okres 5 lat, licząc od roku następnego po zakończeniu zagospodarowania.
Okres zwolnienia wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, ustanowiono prawo wieczystego użytkowania gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy. Po upływie okresu zwolnienia, o którym mowa stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75% i w drugim roku o 50%.
Ulgę przyznaje się na postawie decyzji wydanej na wniosek podatnika.
Podstawa prawna:
- Art. 12 ust. 1 pkt. 4 i art. 12 ust. 3-6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11.06.2010 r. w sprawie zakresu informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wniosek o zwolnienie i ulgę w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów (zakup od osoby fizycznej)
- Wniosek o zwolnienie i ulgę w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów (zakup od KOWR)
- Wniosek o udzielenie zwolnienia w podatku rolnym od gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objętych w trwałe zagospodarowanie (dzierżawa z KOWR)
- akt notarialny lub umowa dzierżawy z KOWR,
- formularz informacji przedstawianych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
- oświadczenie o wysokości otrzymanej pomocy de minimis/nieotrzymaniu pomocy de minimis
- oświadczenie,
- oświadczenie o formie prawnej beneficjenta,
- klauzulę informacyjną RODO
OPŁATY:
Nie podlega opłacie skarbowej.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Do 30 dni od złożenia wniosku.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Wójta Gminy w Lidzbarku Warmińskim w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Miejsce złożenia ww wniosków:
Sekretariat Urzędu Gminy - pokój Nr 30 w godzinach: poniedziałek – 7.30- 15.30
wtorek- piątek - 7.00-15.00 lub w pokoju Nr 42
Jednostka odpowiedzialna:
Referat Finansowy Urzędu Gminy Lidzbark Warmiński