w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inne niż jednostka samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu przeprowadzenia kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji
Informacje dodatkowe:
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U.2016.446 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 80 ust. 4 oraz art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (jednolity tekst. Dz. U. 2016.1943 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 219 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (jednolity tekst Dz. U. 2016.1870 z późn. zm.), Rada Gminy Lidzbark Warmiński uchwała, co następuje:
§1.
Uchwała określa tryb udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego organ oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji.
§2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o;
1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Lidzbark Warmiński,
2) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć osoby prawne i fizyczne prowadzące szkoły i placówki, o których mowa w §1,
3) organie dotującym - należy prze to rozumieć jednostkę samorządu terytorialnego,
4) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Lidzbark Warmiński,
5) uczniu – należy przez to rozumieć ucznia szkoły lub odpowiednio wychowanka przedszkola,
6) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
7) podstawowa kwota dotacji – należy przez to rozumieć odpowiednio podstawowe kwoty dotacji, o których mowa w art. 78b ust. 1 i 3 ustawy.
§3
1. Dotacji udziela się na wniosek organu prowadzącego szkołę/placówkę oświatową.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 podmiot prowadzący składa do wójta w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, chyba że organ wykonawczy wyrazi zgodę na odstąpienie od wyżej określonego terminu zgodnie z zapisem artykułu 80 ust. 2 f oraz 90 ust. 2g ustawy.
3. Wniosek o udzielenie dotacji zawiera:
1) nazwę i adres organu prowadzącego,
2) nazwę i adres placówki
3) adres do korespondencji
4) dane kontaktowe: numer telefonu, adres poczty elektronicznej,
5) typ i rodzaj szkoły
6) nazwę i numer rachunku bankowego szkoły/placówki, na który przekazywana będzie dotacja,
7) podpis osoby reprezentującej organ prowadzący.
4. Wzór wniosku o którym mowa w ust. 1 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§4
1. Publiczne przedszkola prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości kwoty przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
2. Osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna prowadząca wychowanie przedszkolne w publicznej innej formie wychowania przedszkolnego otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 50% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej gminy.
3. Prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne publiczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, które zgodnie z art. 71b ust. 2a-2b ustawy prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, niezależnie od dotacji, o której mowa w art. 80 ust. 2,2aa,2b,2da, 2dc,3.3a,3ab.3ac ustawy, dotację z budżetu gminy w wysokości równej kwocie przewidzianej na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części subwencji ogólnej dla gminy.
4. Prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne publiczne szkoły podstawowe, w których zorganizowano oddział przedszkolny otrzymują na każdego ucznia tego oddziału przedszkolnego z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej w części oświatowej subwencji ogólnej gminy.
5. Prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne publiczne szkoły, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół danego typu i rodzaju, nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
6. Informację o planowanej licznie dzieci, organ prowadzący składa do wójta, w urzędzie Gminy do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.
§5.
1. Niepubliczne przedszkole, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1b ustawy o systemie oświaty otrzymuje dotację z budżetu gminy na każdego ucznia w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
2. Niepubliczna szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, spełniająca wymagania określone w art. 90 ust. 1ba ustawy, otrzymuje na każdego ucznia tego oddziału przedszkolnego z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej w części oświatowej subwencji ogólnej gminy.
3. Osoba prawna lub osoba fizyczna prowadząca wychowanie przedszkolne w niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego, spełniająca wymagania określone w art. 90 ust. 1c ustawy o systemie oświaty, otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej 50% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
4. Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, pod warunkiem spełnienia warunków z art. 90 ust. 2a ustawy.
5. Niepubliczne przedszkola, niespełniające warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1b ustawy o systemie oświaty, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkola, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
6. Osoba prowadząca wychowanie przedszkolne w niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego niespełniającej warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1C ustawy, otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 40% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, pod warunkiem spełnienia przesłanek z art. 90 ust 2d ustawy.
7. Niepubliczne szkoły podstawowe, w których zorganizowano oddział przedszkolny, niespełniające warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1ba, otrzymują na każdego ucznia tego oddziału przedszkolnego z budżetu gminy dotację w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia niepełnosprawnego oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej w części oświatowej subwencji ogólnej dla gmin, pod warunkiem spełnienia przesłanek z art. 90 ust.2 ea ustawy.
8. Niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, niezależnie od dotacji, o której mowa w art. 90 ust.1b, 1ba, 1c, 2a, 2b, 2ca, 2d, 2ea, 3a, 3ab i 3ac, ustawy, dotację z budżetu gminy w wysokości równej kwocie przewidzianej na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
9. Informację o planowanej liczbie dzieci/uczniów, organ prowadzący składa do wójta, w Urzędzie Gminy do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
§6
1. Osoba prowadząca dotowane jednostki oświatowe składa w terminie do 10 dnia każdego miesiąca w Urzędzie Gminy informację o faktycznej liczbie uczniów szkoły/placówki oświatowej na których przysługuje dotacja według stanu na pierwszy dzień danego miesiąca, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Informację o liczbie uczniów lub wychowanków, którzy zostali przyjęci lub odeszli z dotowanej jednostki oświatowej po pierwszym dniu danego miesiąca, którego dotyczyła informacja składa się wraz z informacją i liczbie uczniów lub wychowanków w miesiącu następnym-z podaniem liczby dni pozostawania uczniem lub wychowankiem.
3. Wzór informacji określa załącznik nr 2 do uchwały.
§7
Dotację są przekazywane na rachunek bankowy szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub zespołu szkół w 12 częściach w terminie do 25 dnia każdego miesiąca, z tym że część za grudzień jest przekazywana w terminie do dnia 15 grudnia.
§8
1. Organ prowadzący szkołę/ placówkę sporządza roczne rozliczenie otrzymanej dotacji do dnia 15 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczyła dotacja, z wyszczególnieniem rzeczywistej liczby uczniów oraz kwot na poszczególne rodzaje wydatków bieżących.
2. Wzór rocznego rozliczenia dotacji stanowi załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
3. W przypadku przekazania prowadzenia szkoły/ placówki innej osobie fizycznej lub prawnej w trakcie roku kalendarzowego, osoba fizyczna lub prawna, która przekazuje szkołę/placówkę składa w terminie 30 dni od dnia dokonania zmiany organu prowadzącego we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, rozliczenie otrzymanej dotacji za okres prowadzenia szkoły od początku roku kalendarzowego.
4. Dotacja pobrana nienależnie, w nadmiernej wysokości, bądź wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi.
§9
1. Upoważnione przez wójta osoby mają prawo dokonać kontroli z godności danych wykazanych przez organ prowadzący placówkę oświatową lub szkołę w zakresie z godności ze stanem faktycznym liczby uczniów w poszczególnych miesiącach, oraz sposobu wykorzystania dotacji udzielonej z budżetu gminy, w tym z godności ze stanem faktycznym danych zawartych w rocznym rozliczeniu placówki oświatowej lub szkoły.
2. Podstawą do wglądu przez kontrolującego do dokumentacji przebiegu nauczania, dokumentacji organizacyjnej i dokumentacji finansowej szkoły/placówki jest posiadanie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
3. O zamiarze i terminie przeprowadzenia kontroli na terenie szkoły/ placówki kontrolujący powiadamia kontrolowanego na piśmie.
4. Szkoła/placówka zapewnia kontrolującym warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
1) udostępnia pomieszczenia do przeprowadzenia kontroli,
2) przedstawia na żądanie kontrolującego stosowne dokumenty,
3) udziela informacji i wyjaśnień.
5. Z wyników kontroli kontrolujący sporządza protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i dyrektor szkoły placówki.
6. W terminie 7 dni roboczych od dnia podpisania protokołu kontroli dyrektor szkoły/ placówki może złożyć dodatkowe wyjaśnienia do ustaleń zawartych w protokole.
7. Dyrektor szkoły/placówki może odmówić podpisania protokołu.
8. Odmowę podpisania protokołu kontroli kontrolujący odnotowują w protokole kontroli.
9. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje dalszego postępowania organu datującego, w szczególności dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym odrębnymi przepisami.
10. W przypadku stwierdzania nieprawidłowości kontrolujący sporządza wystąpienie pokontrolne skierowane do dyrektora kontrolowanej szkoły/placówki, w którym ustosunkowuje się do złożonych przez dyrektora wyjaśnień oraz przedstawia wnioski.
§10
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lidzbark Warmiński.
§11
W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą, a w szczególności w zakresie podstawowej kwoty dotacji, bieżących wydatków, aktualizacji podstawowej kwoty dotacji oraz statystycznej liczby uczniów, stosuje się przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 roku.
§12
Traci moc uchwała numer XX/165/2012 Rady Gminy Lidzbark Warmiński z dnia 30 maja 2012 roku
w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji ze środków budżetu gminy na prowadzenia szkół publicznych na terenie Gminy Lidzbark Warmiński.
§13
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.