w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lidzbark Warmiński na 2024 r.
Informacje dodatkowe:
UCHWAŁA Nr LIX/462/2023
Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 14 grudnia 2023r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Lidzbark Warmiński na 2024 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „c”, lit. ,,d” oraz lit. ,,i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) art. 211, art.212, art. 214, art. 215, art. 216 ust 2, art.217, art. 218, art. 220 ust.1, art. 222, art. 231ust 2, art. 235, art. 236, art. 237, art. 239, art. 258 ust.1, art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r, poz.1270 ze zm.) oraz art. 111 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 103 ze zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1.
Dochody budżetu gminy w wysokości 47 494 933,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1
z tego:
dochody bieżące w wysokości 32 525 688,00 zł
dochody majątkowe w wysokości 14 969 245,00 zł
§ 2.
- Wydatki budżetu gminy w wysokości 53 915 577,00 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2
z tego:
wydatki bieżące w wysokości 35 172 696,00 zł
wydatki majątkowe w wysokości 18 742 881,00 zł
- Wydatki inwestycyjne w 2024 roku w wysokości 16 297 398,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 3.
- Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących
z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz pozostałe środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi zgodnie
z załącznikiem Nr 4.
4. Dochody i wydatki związane z realizacją:
- zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem Nr 5.
- zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem Nr 6.
- zadań związanych z realizacją inwestycji ze środków Rządowego Funduszu Polski
Ład, zgodnie z załącznikiem Nr 7.
§ 3.
Deficyt budżetowy gminy wynosi 6 420 644,00 zł i zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
- Kredytów w kwocie 1 592 000,00 zł.
- Niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami rozliczania budżetu w wysokości 2 181 636,00 zł.
- Przychodami pochodzącymi z wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikającej z rozliczeń z kredytów z lat ubiegłych
w wysokości 2 647 008,00 zł.
§ 4.
Przychody budżetu w wysokości 7 892 550,00 zł, rozchody w wysokości
1 471 906,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 8.
§ 5
Limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:
- finansowanie przejściowego deficytu budżetu w kwocie - 1 000 000,00 zł,
- finansowanie planowanego deficytu w kwocie - 1 592 000,00 zł,
- spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów w kwocie - 808 000,00 zł.
§ 6.
- Ustala się dochody w kwocie 40 055,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 39 055,00 zł na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Ustala się wydatki w kwocie 1 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
§ 7.
1) Ustala się dochody z tytułu opłat o których mowa w art 92 ust.11 ustawy z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości w przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r. poz. 2151) w wysokości 13 000,00 zł.
2) Dochody o których mowa w ust. 1 przeznacza się na działania mające na celu realizację lokalnej międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu zgodnie z art.93 ust.4 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
§ 8
Ustala się dochody i wydatki z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust.4-6 i art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2022r. poz. 2556 ze zm.):
- dochody w wysokości 10 000,00 zł,
- wydatki w wysokości 10 000,00 zł.
§ 9.
Ustala się dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 1 800 000,00 zł i wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023r. poz. 1469 ze zm.)w wysokości 1 800 000,00 zł.
§ 10
Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowi załącznik Nr 9.
§ 11.
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) rezerwa ogólna w wysokości - 55 000,00 zł
2) rezerwa celowa w wysokości - 174 000,00 zł
z przeznaczeniem na:
a) zarządzanie kryzysowe - 92 000,00 zł
b) zadania realizowane w ramach inicjatywy lokalnej – 80 000,00 zł
c) wkład własny do projektów z udziałem Środków Unijnych – 2 000,00 zł
§ 12.
1. Upoważnia się Wójta do zaciągania kredytów i pożyczek do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań, określonych w § 5 Uchwały, na:
-
- finansowanie przejściowego deficytu budżetu,
- finansowania planowanego deficytu budżetu.
- spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów.
2. Ponadto upoważnia się Wójta do:
- zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
- dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257 ustawy o finansach publicznych z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, to jest do:
- przenoszenia wydatków majątkowych między poszczególnymi zadaniami w danym dziale,
- lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,
- przesunięcia środków na wynagrodzenia i pochodne w ramach tego samego działu, nie powodujące zwiększenia wydatków na wynagrodzenia wraz z pochodnymi ogółem,
- przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
- dokonania zmian w planie dochodów i wydatków, w tym dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej - w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,
- udzielania pożyczek w maksymalnej kwocie 50 000,00 zł w roku budżetowym.
§ 13.
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi.
§ 14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko‑Mazurskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.